Vragen van de leden Remco Dijkstra en Lodders (beiden VVD) aan de staatssecretarissen
van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Subsidieregeling
Elektrische Personenauto’s Particulieren» (ingezonden 8 januari 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren»
op de website van RVO.nl?1
Vraag 2
Klopt het dat het jaarbudget voor het jaar 2021 1.108.000 euro is voor nieuwe elektrische
personenauto’s?
Vraag 3
Klopt het dat met dit bedrag 277 nieuwe elektrische personenauto’s fiscaal gestimuleerd
worden? Zo nee, hoeveel auto’s wel?
Vraag 4
Hoeveel aanvragen voor nieuwe elektrische personenauto’s heeft RVO op 4 januari 2021
ontvangen?
Vraag 5
Klopt het dat deze regeling bij opening op 4 januari 2021 ruimschoots overtekend is?
Wat vindt u hiervan?
Vraag 6
Klopt het dat het subsidiebedrag wordt toegekend op basis van loting? Zo ja, klopt
het dat RVO 13 weken nodig heeft om deze loting en toewijzing van de subsidie uit
te voeren? Kunt u toelichten waarom dit ruim drie maanden moet duren?
Vraag 7
Kunt u aangeven welk bedrag vorig jaar beschikbaar was voor het stimuleren van nieuwe
elektrische personenauto’s? Klopt het dat een groot deel van het budget van het jaar
2021 is gebruikt voor toekenning van de subsidie in 2020? Zo ja, hoe groot was dit
bedrag? Hoeveel nieuwe auto’s zijn er in 2020 fiscaal gestimuleerd?
Vraag 8
Kunt u een overzicht geven van de beschikbare middelen per jaar per categorie (nieuw
en gebruikt)?
Vraag 9
Kunt u bevestigen dat de beschikbare middelen aan subsidiebedrag voor zowel de nieuwe
als tweedehands elektrische auto’s als jaarbudget beschikbaar blijven en dat de schotten
tussen de jaarbudgetten niet worden weggehaald? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u
dit toelichten?
Vraag 10
Kunt u bevestigen dat het niet opgebruikte deel van het budget voor tweedehands elektrische
auto’s niet wordt overgeheveld naar het budget voor nieuwe elektrische auto’s? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, kunt u dit toelichten?
Vraag 11
Deelt u de mening dat met het overtekenen van het beschikbare budget het bedrag per
nieuw aangeschafte auto te ruim is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Deelt u de mening dat de subsidieregeling bedoeld is om de aanschaf van nieuwe elektrische
personenauto’s te stimuleren? Zo nee, wat is in uw beleving dan wel het doel van de
subsidieregeling?
Vraag 13
Deelt u de mening dat uitbreiding van het elektrische wagenpark door nieuwverkoop
te stimuleren nodig is om het aanbod gebruikte elektrische auto’s uit te breiden zodat
deze beschikbaar komen voor mensen met een minder grote beurs? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Kunt u toelichten waarom u nieuwe elektrische personenauto’s blijft overstimuleren
met een subsidiebedrag van 4.000 euro waardoor er maar 277 auto’s in aanmerking komen
voor een subsidie en deze pot ook binnen een dag is opgesoupeerd?
Vraag 15
Kent u het begrip «hand aan de kraan», dat bedoeld is om niet te veel of te weinig
uit te geven om een bepaald doel tijdig te realiseren?
Vraag 16
Kunt u toelichten waarom het principe van «hand aan de kraan» niet toegepast wordt
op de subsidieregeling voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s?
Vraag 17
Deelt u de mening dat met «de hand aan de kraan» en een halvering van het subsidiebudget
(van 4000 naar 2.000 euro) meer nieuwe elektrische auto’s fiscaal gestimuleerd hadden
kunnen worden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 18
Bent u bereid om de subsidieregeling voor de aankoop van nieuwe elektrische personenauto’s
vanaf 1 januari 2022 te wijzigen en het subsidiebedrag minimaal te halveren of substantieel
te verlagen, zodat er meer mensen gebruik kunnen maken van deze regeling waardoor
er meer nieuwe auto’s op de markt komen en daarmee het aanbod van het gebruikte wagenpark
op termijn vergroot wordt?