Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Staatssecretaris van Financiën over de hersteloperatie kinderopvangtoeslag (ingezonden 21 oktober 2020).

* Correctie in vraag 10.

Vraag 1

Klopt het dat mensen van wie de invordering vorig najaar is stopgezet niet automatisch aangemeld zijn voor de hersteloperatie? Zo ja, waarom is dit?

Vraag 2

Hoeveel mensen hebben vorig najaar te maken gehad met stopzetting van de dwanginvordering en hoe groot waren de openstaande bedragen?

Vraag 3

Klopt het dat voor mensen die op dit moment in de schuldsanering zitten, geldt dat er geen kwijtschelding van Toeslagenschulden plaatsvindt? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 4

Hoeveel mensen heeft de Belastingdienst/Toeslagen inmiddels in beeld als het gaat als mogelijk getroffen in de toeslagenaffaire? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 5

Hoe gaat u alle mensen die in beeld zijn als potentieel getroffen uitnodigen zich te melden bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT)? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 6

Wat is precies de werkwijze als iemand belt om zich te melden als getroffene? Is het standaard dat diegenen die zich melden altijd in de gelegenheid worden gesteld om een procedure te doorlopen? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 7

Kunt u aangeven waarom gedupeerden het oordeel van de persoonlijk zaakbehandelaar niet te zien krijgen als dit naar centrale regie gaat om beoordeeld te worden?

Vraag 8

Waarom krijgen gedupeerden niet de documenten te zien waar de persoonlijk zaakbehandelaar het oordeel op baseert en doorgeeft aan centrale regie? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 9

Klopt het dat de gedupeerde ouders die op 20 augustus 2020 hun manifest aan u hebben overhandigd, is beloofd dat zij – en alle gemelde gedupeerden – een brief zullen ontvangen wanneer hun zaak behandeld wordt? Zo ja, wanneer is dat beloofd en waarom is dit nog altijd niet uitgevoerd?

Vraag 10

Kunt u aangeven wat er schuilgaat achter de kenmerken T1000/R1014/0.8; T1000/R1014/0.8/voormalig fraudebureaus/0.1; T1000/R1014 WI 00.8, maar ook achter «TKAI BT 12»?

Vraag 11

Kunt u de werkinstructie die hoort bij bovenstaande kenmerken naar de Kamer sturen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 12

Kunt u aangeven wat de werkbundel inhoudt die bij de in vraag 10 genoemde kenmerken hoort?

Vraag 13

Klopt het dat de werkbundel en de werkinstructie gaan over een groep ouders die eind 2013 om nadere informatie is gevraagd en die in februari 2014 een nihilbeschikking hebben gekregen?

Vraag 14

Waarom krijgen de ouders die de kenmerken uit vraag 10 onderzocht willen hebben geen inzage in hun gegevens terwijl het om de behandeling van hun kinderopvangtoeslag gaat? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 15

Kunt u ook verklaren waarom deze ouders zich niet kunnen wenden tot de Commissie van Wijzen met hun vragen?

Vraag 16

Erkent u dat als ouders iets willen onderzoeken ze dan de op hun situatie betrekking hebbende stukken moeten hebben? Zo ja, waarom krijgen ze die dan niet? Zo nee, hoe kunnen ouders dan na al die jaren zeker weten dat hun beoordeling door de UHT voldoende is? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 17

Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden voor het naar aanleiding van het op 15 oktober 2020 gehouden algemeen overleg te plannen VAO Hersteloperatie kinderopvangtoeslagen?

Naar boven