Vragen van de leden Van Helvert, Van den Berg, Palland, Postma en Van der Molen (allen
CDA) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Economische Zaken en
Klimaat over het bericht «Keuringsinstantie DCI Joure (NKIP) in Chinese handen» (ingezonden
14 oktober 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Keuringsinstantie DCI Joure (NKIP) in Chinese handen»?1
Vraag 2
Klopt het dat het Dutch Certification Institute in Joure (DCI Joure), de door het
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangewezen keuringsinstantie die controleert
of in Nederland verkochte plezierjachten voldoen aan de Europese richtlijn pleziervaartuigen,
sinds 25 november 2019 volledig in Chinese handen is?
Vraag 3
Wat is er bij u over de NOA Testing & Certification Group Ltd, gevestigd in Pudong
New Area (Shanghai/China), bekend? Om wat voor onderneming gaat het hier? In welke
mate heeft dit bedrijf banden met de Chinese overheid?
Vraag 4
Hoe kijkt u aan tegen het feit dat een Nederlandse keuringsinstantie, met een publieke
taak in Nederland, wordt overgenomen door een Chinees bedrijf? Wat vindt u ervan dat
een bedrijf in Chinese handen in Nederland gaat controleren of hier verkochte producten
aan Europese regels voldoen? Bent u het eens dat dergelijke overnames uiterst ongewenst
zijn en moeten worden voorkomen?
Vraag 5
Hoeveel werknemers zijn er in dienst bij DCI Joure? Welk overleg is er geweest in
het kader van medezeggenschap en/of met vakbonden en wat was de uitkomst daarvan?
Indien sprake is van 50 werknemers of meer, is er een melding geweest bij de sociaaleconomische
Raad (SER)?
Vraag 6
Heeft door deze overname de NOA Group, en via dit bedrijf mogelijk ook de Chinese
overheid, toegang tot vertrouwelijke (technische) bedrijfsinformatie van Nederlandse/Europese
ondernemingen in de jachtbouw/watersportindustrie? In hoeverre is hier sprake van
een risico voor onze (economische) veiligheid?
Vraag 7
Is de overname van tevoren getoetst? Had de overname kunnen worden voorkomen door
overheid of toezichthouders? Indien ja, waarom is dat niet gebeurd? Indien nee, met
welke aanpassingen in wet- en/of regelgeving was dat wel mogelijk geweest?
Vraag 8
Kunt u reconstrueren hoe de overname van DCI Joure door de NOA Group tot stand is
gekomen, met in deze reconstructie in elk geval een tijdlijn, aandacht voor de motieven
voor deze overname, het moment vanaf welke u van de (beoogde) overname op de hoogte
was, de wijze en momenten waarop u sindsdien bij de overname betrokken bent geweest,
de verschillende overlegmomenten met betrokken partijen (waaronder branche- en keuringsinstanties)
en beslismomenten?
Vraag 9
Is het juist dat in het regiegroep overleg tussen branche- en keuringsinstanties en
de overheid d.d. 30 januari 2020 niet over deze overname is gesproken? Indien ja,
waarom niet? Hoezeer geldt bij overnames als deze een meld- en/of informatieplicht?
Vraag 10
Hoe is onafhankelijk optreden door DCI Joure na de overname geborgd? Op welke manier(en)
is geborgd dat commerciële/concurrentiegevoelige informatie niet «weglekt» naar derden
of andere landen?
Vraag 11
Bent u bereid om de antwoorden op de vragen die naar aanleiding van deze overname
door de Nederlandse Jachtbouw Industrie aan toezichthouder Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) zijn gesteld, over onder andere de eigendom- en zeggenschapsverhoudingen
binnen de NOA Group en het borgen van commerciële vertrouwelijkheid, met de Kamer
te delen?
Vraag 12
Zijn er nog meer van deze overnames door buitenlandse partijen op handen? Bent u van
mening dat u momenteel over voldoende instrumenten/wetgeving beschikt om te kunnen
ingrijpen, indien dergelijke overnames leiden tot ongewenste invloed en zeggenschap?
Vraag 13
Hoezeer deelt u de opvatting dat Nederland, ondanks de stappen die worden gezet met
bijvoorbeeld de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie, FDI-screeningsverordening
en het stelsel van investeringstoetsing, te naïef is in kwesties als de overname van
DCI Joure? Deelt u de mening dat de urgentie en het tempo van te nemen maatregelen,
ter bescherming van Nederlandse bedrijven, kennis, technologieën en vitale infrastructuur,
omhoog moet?
Vraag 14
Kunt u een appreciatie geven van de omvang van de Chinese invloed in Nederland, uitgedrukt
in eigendom, zeggenschap, toegang, investeringen en financiële relaties, en indien
mogelijk uitgesplitst naar sector en regio?