Vragen van de leden Westerveld, Kröger en Van den Berge (allen GroenLinks) aan de
Ministers voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over het bericht «Ventilatie bij scholen niet altijd op orde, open ramen
dwingen tot jassen en dikke truien» en de richtlijnen voor het tegengaan van de verspreiding
van COVID-19 (ingezonden 5 oktober 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Ventilatie bij scholen niet altijd op orde, open ramen
dwingen tot jassen en dikke truien»?1
Vraag 2
Van ongeveer de helft van de scholen is nog onbekend of de ventilatie op orde is,
hoe gaat u ervoor zorgen dat snel bekend is hoe het met de ventilatie op alle scholen
staat? Wat is uw tijdschema?
Vraag 3
Deelt u de mening dat open ramen en dikke jassen en truien aandoen niet een structurele
oplossing is, zeker niet met de winter in het vizier? Hoe gaat u ervoor te zorgen
dat alle scholen vóór de winter een goed ventilatiesysteem hebben, wetende dat de
installatiebranche zegt hier te weinig capaciteit voor te hebben en dat het installeren
van goede ventilatie op een school drie maanden kost?
Vraag 4
Waar is het bedrag van 360 miljoen euro op gebaseerd? Is dit voldoende om, samen met
cofinanciering door gemeenten en schoolbesturen, te zorgen voor goede ventilatiesystemen
op alle scholen waar dit nodig is?
Vraag 5
Wat vindt u van de ontwikkeling dat verschillende scholen wegens te veel besmettingen
weer zijn gesloten en overgestapt op digitaal onderwijs? Wordt landelijk bijgehouden
welke scholen worden gesloten? Kunt u dat delen?
Vraag 6
Klopt het dat het aantal leerlingen dat thuiszit, omdat zij of familieleden besmet
zijn met het COVID-19 of in afwachting zijn van de testuitslag enorm toeneemt? Kunt
u garanderen dat deze leerlingen goed afstandsonderwijs krijgen aangeboden? Op welke
manier voert u de aangenomen motie Westerveld/Van den Hul2 uit die hiertoe oproept?
Vraag 7
Herkent u dat er in de praktijk onduidelijkheid is op middelbare scholen of leerlingen
ook in quarantaine moeten als ze in nauw contact zijn geweest met iemand die positief
is? Kunt u zorgen voor een eenduidige richtlijn vanuit de GGD’en over hoe scholen
moeten omgaan met besmettingen onder leerlingen? Wordt er gewerkt aan een herziening
van het servicedocument?
Vraag 8
Kijkt u naar eventuele aanvullende maatregelen om verspreiding op scholen tegen te
gaan, gegeven het feit dat er nu diverse clusters en brandhaarden op middelbare scholen
zijn? Zo ja, naar welke aanvullende maatregelen wordt gekeken?
Vraag 9
Bent u bereid om de subsidieregeling om achterstanden tegen te gaan, ook open zetten
voor het bekostigen van toezicht in het klaslokaal, zodat docenten die thuis zitten
toch via een live-verbinding kunnen lesgeven? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Kunt u uitleggen waarom er verschillend geadviseerd wordt in het dragen van mondkapjes
op middelbare scholen, maar niet op mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten?
Vraag 11
Deelt u de mening dat het niet goed uit te leggen is dat leerlingen in het funderend
onderwijs geen 1,5 meter afstand hoeven te houden, maar wel een mondkapje op, terwijl
leerlingen en studenten op het vervolgonderwijs wél 1,5 meter afstand moeten houden,
zonder een mondkapje te dragen. Deelt u de mening dat deze verschillende boodschappen
verwarrend werken en niet bijdragen aan het draagvlak om mondkapjes te dragen?
Vraag 12
Zijn de vertegenwoordigers van leerlingen, studenten, leraren en bestuurders in het
onderwijs meegenomen in de richtlijnen voor het dragen van mondkapjes, in zowel het
funderend als het vervolgonderwijs? Zo ja, staan zij hierachter? Is gevraagd of de
maatregelen uitvoerbaar zijn in praktijk en of er meer ondersteuning mogelijk is?
Vraag 13
Wat komt er uit de laatste onderzoeken over de besmettelijkheid van kinderen en jongeren?
Bent u bekend met dit onderzoek uit India?3
Vraag 14
Is het mogelijk de antwoorden te sturen voor de begrotingsbehandeling OCW 2021?