Vragen van het lid Geurts (CDA) aan de Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Infrastructuur en Waterstaat
over NEMA (National Emission Model for Agriculture) en AERIUS Calculator (ingezonden
16 juli 2020).
Vraag 1
Wat doet u concreet en op korte termijn om de spanning die er is tussen ecologie en
economie (strijd om de ruimte) in ons dichtbevolkte land te verminderen?
Vraag 2
Wat zijn de gevolgen op korte en langere termijn van het feit dat het rekeninstrument
AERIUS Calculator voor vergunningverlening leidt tot schijnzekerheid, onvoldoende
robuust en daarmee niet doelgeschikt is, er ongelijke behandeling plaatsvindt tussen
verschillende sectoren en er voor wegen een afkapgrens van 5 kilometer wordt gehanteerd
en voor bijvoorbeeld landbouw niet?
Vraag 3
Gaat u op korte termijn het AERIUS-rekensysteem (Calculator) aanpassen en een andere
manier van berekenen hanteren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat betekent dit concreet
voor de vergunningverlening?
Vraag 4
Vindt u het verdedigbaar dat in AERIUS bij vergunningverlening voor de aanleg van
een weg een ander rekensysteem, namelijk Standaardrekenmethode 2 (SRM-2), wordt gehanteerd
dan voor de aanleg van een stal, waarvoor het Operationele Prioritaire Stoffen model
(OPS) wordt gehanteerd? Bent u voornemens voor verkeer en landbouw hetzelfde model
te gaan gebruiken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, per wanneer? Wat zijn de voor- en nadelen
van SRM-2 en OPS bij het huidige gebruik?
Vraag 5
Kunt u inhoudelijk ingaan op hetgeen gesteld wordt in het artikel «Verbreden snelwegen
kan ondanks stikstofcrisis doorgaan dankzij «rekentruc» kabinet»?1
Vraag 6
Wat betekent het voor de invoering van de voermaatregel in de melkveehouderij als
de depositie niet op een hexagoon maar op een cluster van hexagonen, ingedeeld naar
habitattype, berekend wordt? Kunt u dit met voorbeelden verduidelijken?
Vraag 7
Kunt u aangegeven hoe en wanneer er gewerkt gaat worden met een modelensemble en deze
met metingen beter wordt gevalideerd? Gaat u hierbij satellietmetingen betrekken?
Vraag 8
Wanneer wordt het landelijke meetnet uitgebreid met meer stations in landbouwgebieden?
Wordt er dan ook gedetailleerder gemeten? Wanneer kunnen we de eerste resultaten verwachten?
Vraag 9
Heeft u emissiemetingen beschikbaar of gaat u emissiemetingen verrichten aan nieuwe
toedieningstechnieken, zoals het met water verdunnen van mest en nieuwe mestproducten
uit mestvergisting en/of mineralenconcentraten?
Vraag 10
Gaat u het aantal reguliere voertuigen waarvan de emissie in de praktijk gemeten wordt
sterk verhogen? Zo ja, per wanneer gaat dit van start? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Hoeveel vergunning zijn er daadwerkelijk afgegeven na de uitspraak van de Raad van
State waarin het Programma Aanpak Stikstof (PAS) als basis voor vergunningverlening
is vernietigd (graag uitgesplitst in woning- en utiliteitsbouw en grond-, weg- en
waterbouw (GWW) verleende vergunningen)?
Vraag 12
Hoeveel vergunningen zijn er daadwerkelijk afgegeven als direct gevolg van de snelheid
verlagende maatregelen voor auto’s?2
Vraag 13
Hoe gaat u, gelet op uw voornemen te komen met een drempelwaarde voor de tijdelijke
deposities in de bouw, op korte termijn een oplossing bieden voor de gebruikersfase
van bouwprojecten?
Vraag 14
Hoeveel woningen denkt u te kunnen faciliteren met de voorgenomen drempelwaarde? Wat
zijn de alternatieven op korte termijn voor vergunningverlening met betrekking tot
de woning- en utiliteitsbouw- en infravergunningen als de voorgenomen drempelwaarde
onverhoopt niet lukt?