Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat
en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de richtlijnen voor reizen per vliegtuig
in coronatijd (ingezonden 10 juni 2020).
Vraag 1
Waarom zijn de richtlijnen voor reizen per vliegtuig in coronatijd zo anders dan de
richtlijnen voor het openbaar vervoer (ov), de horeca en de cultuursector? Welke wetenschappelijke
onderbouwing is hiervoor?
Vraag 2
Hoe kijkt u naar artiesten en kunstenaars die zich wanhopig afvragen of ze maar in
een vliegtuig moeten optreden om toch voor een groter publiek te mogen spelen?
Vraag 3
Als de gezondheidsmaatregelen voor vliegreizen en vliegtuigpassagiers (in van en naar
Europa) zijn gebaseerd op richtlijnen van de European Union Aviation Safety Agency
(EASA), waarom verschillen de richtlijnen dan zo sterk tussen landen luchthavens en
maatschappijen in zowel theorie als praktijk?
Vraag 4
In hoeverre stelt EASA stengere eisen dan de International Air Transport Association
(IATA), of worden de regels voor de luchtvaartsector met name door de luchtvaartsector
zelf bepaald?
Vraag 5
Acht u het in het algemeen verstandig om restrictieve maatregelen te laten bedenken,
uitvoeren en handhaven door een commerciële sector in crisis, als die sector zelf
het meeste last heeft van die maatregelen die ze geacht worden zichzelf op te leggen?
Waarom zou dit wel werken voor de luchtvaart en verder voor geen enkele andere sector?
Vraag 6
Speelt het feit dat een vlucht met 30 personen niet rendabel is op enigerlei wijze
een rol in het besluit om voor luchtvaart niet dezelfde regels te hebben als voor
restaurants, bioscopen en theaters? Op welke manier wordt dit verschil in benadering
gerechtvaardigd?
Vraag 7
Waarom verwacht u dat mensen die over symptomen twijfelen wel thuis blijven en hun
vakantie mislopen waar ze het hele jaar voor gespaard hebben, maar dit niet zouden
doen als ze daarmee een dag naar hun werk zouden missen, als de voornaamste veiligheidsmaatregel
eruit bestaat dat mensen die zich ziek voelen uit zichzelf niet gaan reizen? Dus waarom
werkt dit beroep op de eigen verantwoordelijkheid wél in het vliegtuig, maar niet
in het ov?
Vraag 8
Zou het annuleren van vliegtickets, inclusief geld terug regeling niet veel beter
georganiseerd moeten worden dan nu het geval is, als een cruciaal onderdeel van de
maatregelen is dat mensen thuis blijven als ze klachten hebben? Welke impact denkt
u dat het feit dat KLM nog steeds moeilijk doet over de restitutie van tickets heeft
op de neiging van passagiers om een vlucht te cancelen?
Vraag 9
Wat verwacht u dat er gaat gebeuren met de praktische uitvoering van die aanbevelin,
als luchtvaartmaatschappijen de belangrijkste algemene maatregelen, afstand houden
«waar mogelijk» moeten toepassen, maar niet zijn gehouden om die mogelijkheid ook
te creëren én economisch baat hebben bij het zo vol mogelijk boeken van een vliegtuig?
Bent u verbaasd over de manier waarop dit in de eerste dagen dat er weer gevlogen
mocht worden is toegepast?
Vraag 10
Waarom werkt een (niet-medisch) mondkapje als voldoende alternatief is voor 1,5 meter
afstand wel in het vliegtuig en niet in de trein of bus?
Vraag 11
Hoe gaat u met maatregelen en handhaving voorkomen dat besmettingen plaatsvinde, als
volgens sommigen de fase voor en na de vlucht, douane, luchthavenhoreca et cetera
risicovoller is dan de vlucht zelf, en dit deels niet onder internationale maar Nederlandse
jurisdictie valt? Of laat u dit ook aan de partijen over die vooral belang hebben
bij geen maatregelen?
Vraag 12
Komen eraanvullende maatregelen/eisen als blijkt dat de luchtvaart toch een groter
risico is dan gehoopt? Wordt dit bijgehouden?
Vraag 13
Wie gaat de afspraken en protocollen handhaven?
Vraag 14
Waar duidt de zin «Er is druk om in Nederland en Europa het vliegverkeer weer te hervatten.»
uit het Outbreak Management Team (OMT) advies van 14 april op? Door wie is druk uitgeoefend?
Hoe beoordeeld u het feit dat het OMT ervaart dat er druk is uitgeoefend?
Vraag 15
Waarom heeft noch Schiphol, noch KLM het protocol van EASA over vliegen in coronatijd
ondertekend? Gaat u aandringen dat dit snel gebeurt?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Paternotte,
Diertens (beiden D66) en Bruins (ChristenUnie), ingezonden 5 juni 2020 (vraagnummer
2020Z10218) en van Asscher (PvdA), ingezonden 9 juni 2020 (vraagnummer 2020Z10438)