Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over de eerste cijfers m.b.t. snorfietsen op de rijbaan in Amsterdam (ingezonden 7 februari
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Amsterdamse snorfietsmaatregel effectief: andere steden
willen volgen»?1
Vraag 2
Wat is uw indruk van de monitoring van de gemeente Amsterdam die op 10 december 2019
verscheen en wat is de status van dit stuk?
Vraag 3
Klopt het dat het aantal geregistreerde snorfietsen in Amsterdam van 37.000 stuks
rap gedaald is naar 26.000 stuks in slechts een paar maanden tijd?
Vraag 4
Klopt het dat bijna de helft van de voormalige snorfietsers nu aangeeft de auto te
pakken als alternatief?
Vraag 5
Klopt het dat het aantal verplaatsingen per snorfiets maar liefst gehalveerd is?
Vraag 6
Klopt het dat het aantal verplaatsingen per bromfiets als alternatief gestegen is?
Vraag 7
Zien we in Amsterdam een toename van het aantal geregistreerde bromfietsen? Is bekend
op welke wijze en met welke modaliteit mensen zich zijn gaan verplaatsen?
Vraag 8
Klopt het dat, hoewel er verbetering lijkt te zijn, momenteel circa 25% van de snorfietsers
zich nog steeds niet aan de regels houdt? Wat kunnen de oorzaken hiervan zijn?
Vraag 9
Wat vindt u van het aantal van 4.661 zienswijzen die alleen al in Amsterdam in slechts
een paar weken zijn ingediend op het voorgenomen besluit van de gemeente Amsterdam?
Is dit niet rijkelijk veel?
Vraag 10
Klopt het dat het invoeren de gemeente Amsterdam minstens zes miljoen euro heeft gekost
en dat daarbij de (in-)directe kosten en het waardeverlies voor de snorfietsers, maar
ook de extra kosten voor snorfietsers niet meegenomen zijn? Zijn gemeenten als Leiden,
Nijmegen, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Groningen op de hoogte hiervan? Hoeveel
verkeersborden zijn er bijvoorbeeld extra geplaatst?
Vraag 11
Begrijpt u uitspraken van mensen die stellen: «het levensgevaarlijk te vinden om tussen
het andere snellere verkeer op de rijbaan te gaan rijden, die dat nog niet durven?»
Vraag 12
In hoeverre is dit een «experiment met mensenlevens» als je de uitkomst voor de verkeersveiligheid
niet exact weet en ook een helm «niet voorkomt dat je onverhoopt wordt overreden door
een vrachtwagen»?
Vraag 13
Bent u zelf al een keer Amsterdam doorgereden op een snorfiets met maximaal 25 kilometer
per uur tussen het andere verkeer of bent u bereid dat te gaan doen?
Vraag 14
Is het doel van de maatregel om een bepaald aantal (260) minder ongevallen op het
fietspad te hebben gehaald?
Vraag 15
Wordt er een ongevallen-letselanalyse bijgehouden? Is de inzage in de aard van het
letsel volledig?
Vraag 16
Wat zou een positieve uitkomst kunnen betekenen voor de rest van Nederland? Is Amsterdam
wel representatief voor de rest van Nederland met haar specifieke verkeersituatie
ten opzichte van andere delen van het land?
Vraag 17
Bent u bereid een volledige evaluatie te doen naar alle relevante effecten? Geldt
nog steeds, zoals u eerder hebt aangegeven, dat u niet aarzelt om de verleende toestemming
terug te nemen als daar aanleiding voor is en dus de mobiliteit van mensen of de verkeersveiligheid
daarom vraagt?
Vraag 18
Wilt u proberen deze vragen één voor één te beantwoorden en deze omstreeks begin maart
aan de Kamer te doen zenden?