Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat
en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het vervroegde luchtvaartadvies van
de commissie-Remkes en de gebrekkige rapportage van stikstofuitstoot op grote hoogte
(ingezonden 8 november 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Is de luchtvaart echt maar een kleine vervuiler? 5 vragen over
vliegverkeer en stikstof»?1
Vraag 2
Hoe staat het met de uitvoering van de tegen uw wens in aangenomen motie-Van Raan
c.s. waarin de regering wordt verzocht om de stikstofuitstoot boven 3.000 voet zo
volledig mogelijk in beeld te brengen?2
Vraag 3
Deelt u de mening dat het logisch zou zijn als de commissie-Remkes deze motie meeneemt
in haar stikstofadvies over de luchtvaart? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Op welke wijze gaat de commissie-Remkes deze motie meenemen in haar stikstofadvies
over de luchtvaart?
Vraag 5
Erkent u dat, door een deel van de stikstofemissie van de luchtvaart van en naar Nederlandse
vliegvelden boven de 3.000 voet onder de categorie «buitenland» te plaatsen, de stikstofemissie
van de luchtvaartsector deels buiten beeld blijft? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Welk deel van de aan de categorie «buitenland» toegeschreven stikstofemissies worden
veroorzaakt door luchtvaart?
Vraag 7
Kunt u dit aandeel van de luchtvaart in de categorie «buitenland» specificeren naar
het aandeel dat kan worden toegeschreven aan luchtvaart vanuit het buitenland en luchtvaart
in Nederland?
Vraag 8
Erkent u dat de stikstofemissie van de luchtvaart, ongeacht in welke categorie deze
is ondergebracht, bijdraagt aan de cumulatieve stikstofdepositie en daardoor mede
oorzaak kan zijn van het overschrijden van kritische depositiewaarden? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 9
Erkent u dat, mede vanwege het gebruik van de categorie «buitenland» voor stikstofemissies
vanuit de luchtvaart, de cumulatieve effecten van stikstofdepositie door verschillende
bronnen niet goed in beeld is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om deze
lacune weg te nemen?
Vraag 10
Op welke wijze gaat de commissie-Remkes advies geven over de in de categorie «buitenland»
verstopte stikstofemissies van de luchtvaartsector?
Vraag 11
Klopt het dat het landelijke percentage van de stikstofuitstoot dat nu aan luchtvaart
wordt toegeschreven, niet een-op-een kan worden geprojecteerd op de individuele Natura
2000-gebieden, omdat per gebied een individuele beoordeling gemaakt moet worden? Zo
nee, hoe zit het dan?
Vraag 12
Klopt het dat Nederland de emissies boven 3.000 voet niet apart rapporteert aan de
Europese Commissie (EC) als onderdeel van de NEC-rapportage?3 Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 13
Wat is de beweegreden om dit niet te doen?
Vraag 14
Bent u bereid om deze rapportages alsnog compleet te maken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 15
Wie bepaalt op basis van welke gronden wat er wel en niet wordt gerapporteerd aan
de EC?
Vraag 16
Deelt u de mening dat het belangrijk is om een zo volledig mogelijk beeld te hebben
van de stikstofemissie? Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Bent u bekend met de gids waarin de EC de methode beschrijft over het berekenen van
emissies boven 3.000 voet?
Vraag 18
Klopt het dat de meeste Europese landen deze emissies boven 3.000 voet wel rapporteren?
Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 19
Wat is de verklaring voor de bevinding uit de emissieregistratie dat het spreidingsgebied
van de emissies vanuit Schiphol in 2017 een stuk kleiner is geworden dan in 2015 en
2016?
Vraag 20
Welke bronnen zijn gebruikt bij de bepaling van de emissie zoals opgenomen in de emissieregistratie
in respectievelijk 2015, 2016 en 2017?
X Noot
3NFR-code 1 A 3 a i (ii) (International aviation (Cruise)) en NFR-code 1 A 3 a ii (ii)
(Domestic aviation (Cruise)).