Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat vogels doof en agressief
worden van vliegvelden (ingezonden 3 september 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Vogels rondom vliegvelden mogelijk doof en agressief»1 en het bijbehorende onderzoek «Aircraft sound exposure leads to song frequency decline
and elevated aggression in wild chiffchaffs»?2
Vraag 2
Erkent u dat, naast de veiligheidsrisico’s door de verhoogde kans op botsingen met
vliegtuigen, ook niet langer kan worden uitgesloten dat de gezondheid van vogels ernstig
wordt aangetast door de aanwezigheid van vliegvelden op de manier zoals in het genoemde
onderzoek beschreven staat? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het niet acceptabel is dat vogels op deze manier grootschalige
gezondheidsschade oplopen door toedoen van de luchtvaart? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Op welke wijze gaat de nu verkregen kennis alsnog onderdeel uitmaken van het afwegingskader
waarbinnen, conform de motie Van Raan/Kröger (Kamerstuk 31 936, nr. 600), grenswaarden zullen worden opgesteld voor de luchtvaart?
Vraag 5
Op welke wijze gaat de nu verkregen kennis alsnog onderdeel uitmaken van de milieueffectrapportages
(MER) die ten grondslag liggen aan de luchthavenbesluiten van alle Nederlandse luchthavens?
Vraag 6
Op welke wijze gaat de nu verkregen kennis alsnog onderdeel uitmaken van het afwegingskader
waarbinnen u tot het besluit gekomen bent dat Schiphol zou kunnen groeien, terwijl
krimp nodig is om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid
van mens en dier te brengen?
Vraag 7
Op welke wijze gaat de nu verkregen kennis alsnog onderdeel uitmaken van het afwegingskader
waarbinnen u beslissingen zal nemen over de verdere ontwikkeling van het aantal vliegbewegingen
op Schiphol?
Vraag 8
Erkent u dat een besluit over het openen van Lelystad Airport voor groot commercieel
vliegverkeer niet genomen kan worden voordat een zo volledig mogelijk beeld bestaat
over de gezondheidsschade voor mens en dier rondom de luchthaven? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Erkent u dat het openen van Lelystad Airport, pal naast vogelrijke natuurgebieden,
gezondheidsschade zal opleveren voor de aldaar aanwezige vogels op de manier die in
het genoemde onderzoek beschreven staat? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Kunt u uitsluiten dat de vele vogels rondom Lelystad Airport gezondheidsschade oplopen
door de opening van dit vliegveld op de manier die in dit onderzoek beschreven staat?
Zo ja, waar blijkt dat uit?
Vraag 11
Op welke wijze is deze kennis meegenomen in de geactualiseerde MER Lelystad Airport?
Vraag 12
Indien deze kennis daarin niet is meegenomen, deelt u dan de mening dat de geactualiseerde
MER Lelystad Airport nu niet langer compleet is zonder dat deze kennis over doofheid
en toenemende agressie bij vogels rond vliegvelden wordt meegenomen? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 13
Bent u van mening dat de geactualiseerde MER Lelystad Airport opnieuw geactualiseerd
zou moeten worden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Indien u de geactualiseerde MER Lelystad Airport niet opnieuw laat actualiseren, hoe
gaat u dan borgen dat deze kennis over doofheid en toenemende agressie bij vogels
rond vliegvelden alsnog wordt meegenomen in de besluitvorming rond Lelystad Airport?
Vraag 15
Bent u bereid om deze of andere onderzoekers de opdracht te geven om de potentiële
gezondheidsschade voor vogels rond Lelystad Airport te onderzoeken? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 16
Bent u bereid om deze of andere onderzoekers de opdracht te geven om deze studie uit
te breiden naar andere diersoorten en luchthavens in Nederland? Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Deelt u de mening dat het niet openen van Lelystad Airport een zege zou zijn voor
de gezondheid van de vogels rondom Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?
Vraag 18
Erkent u dat het niet openen van Lelystad Airport een betere vorm van natuurbescherming
zou zijn dan het wel openen van Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?