Vragen van de leden Omtzigt (CDA) en Snels (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Financiën over de totstandkoming van de bizar lage raming van de kosten voor verlaagde bijtelling in het ontwerp-Klimaatakkoord (ingezonden 11 april 2019).

Vraag 1

Heeft het Ministerie van Financiën (bijvoorbeeld AFEP of AFP) de ramingen op pagina 68 van het ontwerp-Klimaatakkoord1 gecontroleerd of nagerekend?

Vraag 2

Heeft het Ministerie van Financiën de plausibiliteit van de cijfers van de tabel op pagina 68 van het ontwerp-Klimaatakkoord gecheckt?

Vraag 3

Hebt u kennisgenomen van het feit dat in het ontwerp-Klimaatakkoord

  • er naar verwachting ongeveer 550.000 elektrische auto’s geleased worden in 2030?2

  • auto’s die tussen 2025 en 2030 op naam gezet zijn, tussen de 2% en 6%-punt korting hebben op de bijtelling (tot een bedrag van 50.000 euro)?3

Vraag 4

Wat is op basis van deze cijfers de plausibiliteit dat de korting op de bijtelling slechts 16 miljoen euro kost in 2030?

Vraag 5

Is het niet veel waarschijnlijker dat de korting in de bijtelling bij deze uitkomsten vele honderden miljoenen euro’s kost in 2030?

Vraag 6

Herinnert u zich dat de budgettaire drama’s met de Mitsubishi Outlander (en vergelijkbare modellen) en met de Tesla S (en vergelijkbare modellen) veroorzaakt zijn door een totale onderschatting van de ramingen van de kortingen in de bijtelling?

Vraag 7

Kunt u een realistische raming geven van de kosten van de korting in de bijtelling in 2030 en in eerdere jaren?

Vraag 8

Kunt u zoveel mogelijk vragen voor de hoorzitting over elektrisch rijden op 16 april 2019 beantwoorden, omdat wij vergelijkbare vragen hebben voorgelegd aan de partijen die gehoord worden?


X Noot
1

Ontwerp van het Klimaatakkoord, pagina 67 (Bijlage bij Kamerstuk 32 813, nr. 263)

X Noot
2

Effecten ontwerp-Klimaatakkoord (PBL), pagina 83 (Bijlage bij Kamerstuk 32 813, nr. 263)

X Noot
3

Ontwerp van het Klimaatakkoord, pagina 67 (Bijlage bij Kamerstuk 32 813, nr. 263)

Naar boven