Vragen van het Özdil (GroenLinks) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het rapport «Mogelijkheden
stopzetten studentenreisproduct» (2017) en het niet automatisch stopzetten van de
OV-studentenkaart (ingezonden 3 april 2019).
Vraag 1
Herinnert u zich het rapport «Mogelijkheden stopzetten studentenreisproduct» uit 2017,
waarin wordt geconcludeerd dat «account based ticketing» de mogelijkheid biedt om
de OV-studentenkaart automatisch te laten stopzetten?1
Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van de conclusie uit dit rapport dat «account based ticketing»
binnen enkele jaren doorgevoerd kan worden voor de OV-studentenkaart? Hoe staat het
anderhalf jaar later met de voortgang om deze technologie te implementeren voor de
OV-studentenkaart?
Vraag 3
Waarom is niet voor «account based ticketing» gekozen voorafgaand aan de invoering
van de OV-studentenkaart?
Vraag 4
Bent u ervan op de hoogte dat account based ticketing al medio 2012 werd geïntroduceerd
met de invoering van de NS-Business Card?2
Vraag 5
Heeft uw ministerie voorafgaand aan de invoering van de OV-studentenkaart onderzoek
gedaan naar deze technologie? Zo ja, wat was de exacte motivatie om niet voor «account
based ticketing» te kiezen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Is het waar dat de vervoerbedrijven voorafgaand aan de invoering van de OV-studentenkaart
hebben aangegeven dat het technisch niet mogelijk was om het studentenreisproduct
«automatisch» of «op afstand» stop te zetten?
Vraag 7
Kunt u nader uiteenzetten wat de vervoerders verstonden onder «technisch onmogelijk»?
Betrof het een fundamentele technologische beperking? Of bedoelden de vervoerders:
onmogelijk zonder additionele wijzigingen in het systeem zoals het destijds was geïmplementeerd?
Vraag 8
Hoe is het mogelijk dat het voornoemde rapport concludeert dat blacklisting inmiddels
wél een valide optie is om het studentenreisproduct stop te zetten, terwijl het Nederlandse
systeem nog steeds gebruik maakt van dezelfde technologie?
Vraag 9
Hoe kan het dat al jarenlang in Londen «refunds» voor reizigers worden klaargezet
op geselecteerde poorten en palen, wat de suggestie wekt dat een reisproduct weliswaar
niet «op afstand» uitgeschakeld kan worden, maar wel bij in- en uit-checkmomenten?
Vraag 10
Bestaat er een mogelijkheid dat de vervoerders met «technisch onmogelijk» bedoelden
dat het onmogelijk was zonder een «stevige systeemwijziging»?
Vraag 11
Met welke adviseurs en belangenbehartigers heeft het ministerie voorafgaand aan de
invoering van de OV-studentenkaart contact gehad?
Vraag 12
Bent u ervan op de hoogte dat de Nationale ombudsman in het rapport «Een gewaarschuwd
mens telt voor twee» enkele communicatie-oplossingen voorstelt, zoals het versturen
van een sms of een brief naar studenten wanneer zij geen recht meer hebben op het
studentenreisproduct?3
Vraag 13
Heeft u ervan kennisgenomen dat ook het Expertisecentrum OV-betalen van de TU Delft
op deze communicatie-oplossingen aandringt? Zijn al deze aanbevelingen al overgenomen
en geïmplementeerd?
Vraag 14
Bent u ervan op de hoogte dat vervoerders eerder aangaven dat zij niet mogen controleren
of studenten die een boete ontvingen daadwerkelijk ook gereisd hebben, vanwege privacybeperkingen?
Vraag 15
Kunt u uitleggen waarom studenten, door maatregelen van u, nu geen boete meer hoeven
te betalen als zij geen gebruik maken van hun OV-studentenkaart terwijl het recht
op vrij reizen al is vervallen?
Vraag 16
Kunt u uitleggen hoe het kan dat de privacywetgeving volgens de vervoerders eerder
wel een obstakel voor deze maatregel vormde en nu niet meer?
Vraag 17
Wat is het totaalbedrag aan boetes die studenten over de jaren 2018 en 2017 hebben
betaald vanwege het overschrijden van het studentenreisrecht?
Vraag 18
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?