Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat
en van Economische Zaken en Klimaat over het bericht dat de klimaatplannen van grote
luchtvaartmaatschappijen falen, o.a. in relatie tot de recente aankoop van aandelen
Air France-KLM (ingezonden 7 maart 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Leading airlines failing to plan for long haul on climate, warns
influential investor initiative»?1
Vraag 2
Wat is uw algemene reactie op dit onderzoek van het Transition Pathway Initiative
van het Grantham Research Institute van de London School of Economics?
Vraag 3
In hoeverre acht u de conclusies van het Grantham Research Institute toepasbaar voor
de Nederlandse situatie, inclusief Air France-KLM?
Vraag 4
Bent u bereid om de onderzoekers van het Grantham Research Institute te vragen om
hun onderzoek uit te breiden naar de Nederlandse situatie, inclusief Air France-KLM?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Onderschrijft u de conclusie dat de luchtvaartsector in het algemeen een significante
en snel groeiende bijdrage levert aan klimaatverandering? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Onderschrijft u de conclusie dat de langetermijndoelen van de onderzochte grote luchtvaartbedrijven
niet voldoende zijn om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C en zelfs niet
voldoende zijn om deze opwarming te beperken tot onder 2°C? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Onderschrijft u de conclusie dat veel reductiestrategieën in de luchtvaartsector gebaseerd
zijn op koolstofcompensatie, terwijl het onduidelijk blijft hoe de luchtvaartmaatschappijen
hun daadwerkelijke uitstoot gaan reduceren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Onderschrijft u de conclusie dat de luchtvaartsector in het algemeen zijn uitstoot
significant zal moeten inkrimpen om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal
1,5°C? Zo nee, welke sectoren gaan in uw ogen de naar verwachting toenemende CO2-uitstoot van de luchtvaartsector opvangen?
Vraag 9
Erkent u dat een krimp van het aantal vluchten een gunstig effect zal hebben op het
inkrimpen van de uitstoot van de luchtvaartsector? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Onderschrijft u de conclusie dat er in het algemeen meer transparantie nodig is over
de wijze waarop luchtvaartmaatschappijen omgaan met hun koolstofcompensatie en reductieprogramma’s?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Onderschrijft u de conclusie dat luchtvaartmaatschappijen in het algemeen niet mogen
wegkijken van de extra impact van uitstoot op grote hoogte? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Onderschrijft u de conclusie dat de extra impact van uitstoot op grote hoogte nadrukkelijker
moet worden meegenomen in statistieken en rekenmodellen? Zo nee, waarom niet? Zo ja,
wat is uw inzet om dit te bevorderen?
Vraag 13
Erkent u dat de uitkomsten van dit onderzoek het aandeelhouderschap in Air France-KLM,
een luchtvaartmaatschappij die vooralsnog gericht is op groei en dus groei van de
CO2-uitstoot (ondanks de gerealiseerde en voorgenomen maatregelen ter beperking ervan),
niet te verenigen is met een klimaatbeleid dat gericht is op beperking van de CO2-uitstoot? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Zijn de uitkomsten van dit onderzoek voor u aanleiding om het begrip «publiek belang»,
dat bij de aankoop van aandelen Air France-KLM vooral als economisch belang werd gezien,
anders te gaan definiëren, namelijk in termen van de klimaatopgave? Zo nee waarom
niet?
Vraag 15
Hoe gaat u uw rol als actieve aandeelhouder van een vervuilend luchtvaartbedrijf inzetten
om het publieke belang van een leefbare aarde te realiseren, inclusief het beperken
van de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5°C en het stoppen van de zesde uitstervingsgolf?
Vraag 16
Hoe gaat u uw rol als actieve aandeelhouder van een vervuilend luchtvaartbedrijf inzetten
om dit bedrijf voor te bereiden op het scenario waarin de luchtvaartsector te maken
krijgt met een sterke krimp van het aantal vluchten?
Vraag 17
Erkent u dat de aankoop van aandelen Air France-KLM, een investering in een luchtvaartbedrijf
wiens verdienmodel gebaat is bij het steeds meer (netto) verbranden van fossiele brandstoffen,
onverantwoord is in het licht van de klimaatcrisis? Zo nee, waaruit blijkt dat het
doel om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5°C dichterbij gekomen
is door de aankoop van deze aandelen?