Vragen van het lid Van Aalst (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het in het gevaar komen van de verkeersveiligheid nu een goede handhaving van de rij- en rusttijden niet meer kan worden gegarandeerd (ingezonden 8 februari 2019).

Vraag 1

Kent u de nieuwsberichten van 7 februari 2019 waarin duidelijk is geworden dat de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) stelt geen goede handhaving te kunnen garanderen op de rij- en rusttijden?1 2

Vraag 2

Bent u ervan op de hoogte dat steeds geavanceerdere fraude omtrent de tachografen het werk van de ILT steeds moeilijker maken?

Vraag 3

Waarom lost u het capaciteitsprobleem bij de ILT niet op, maar komt u alleen met keiharde lastenverzwaringen voor de transportsector?

Vraag 4

Deelt u de mening dat fraude keihard moet worden aangepakt en dat dit het beste kan gebeuren door een strenge handhaving in plaats van extra heffingen voor de transportsector?

Vraag 5

Heeft u nog het vertrouwen dat de ILT haar taken fatsoenlijk kan uitoefenen, nu deze organisatie zo kapotbezuinigd is door het huidige kabinet?

Vraag 6

Wat betekent het voor de verkeersveiligheid dat deze fraude amper blootgelegd kan worden en er daarmee slecht toezicht is op de rusttijden?

Vraag 7

Deelt u de mening dat het intrekken van de bevoegdheid van monteurs die in overtreding zijn dit probleem niet oplost?

Vraag 8

Welke concrete maatregelen gaat u nemen om deze fraude aan te pakken?


X Noot
1

Ad.nl, 7 februari 2019, «Misstanden zijn door fraude met tachograaf nauwelijks meer op te sporen» (https://www.ad.nl/binnenland/misstanden-zijn-door-fraude-met-tachograaf-nauwelijks-meer-op-te-sporen~a754ecd5/)

X Noot
2

Telegraaf.nl, 7 februari 2019, «Inspectie: fraude tachograaf steeds slimmer» (https://www.telegraaf.nl/nieuws/3121568/inspectie-fraude-tachograaf-steeds-slimmer)

Naar boven