Vragen van de leden Van Raan en Wassenberg (beiden PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur
en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de gevolgen van Lelystad
Airport voor vogels (ingezonden 22 januari 2019).
Vraag 1
Kent u het opiniestuk van Kees de Pater van de Vogelbescherming «Gevolgen van Lelystad
Airport zijn voor vogels niet te overzien»?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op de analyse van de heer De Pater van de Vogelbescherming? Bent
u het eens met zijn analyses? Zo nee, waarom niet en op welke punten?
Vraag 3
Hoe vaak hebben u en uw voorgangers in de afgelopen jaren gesproken met vertegenwoordigers
van natuur- en milieuorganisaties over Lelystad Airport?
Vraag 4
Op welke manier heeft u de inhoud uit deze gesprekken meegenomen naar uw luchtvaartbeleid?
Vraag 5
Kent u het opiniestuk van Kees de Pater (Vogelbescherming) en Marius Bouscholte (Vogel-
en Natuurwacht Zuid Flevoland) uit 2015: «Eerst deugdelijk onderzoek, dan pas besluit
uitbreiding vliegveld Lelystad»?2
Vraag 6
Kent u de oproep van de Vogelbescherming uit 2017 om pas op de plaats te maken in
het dossier Lelystad Airport en eerst alle aspecten rondom de aanwezigheid en het
natuurlijke gedrag van vogels op correcte wijze te onderzoeken? Waarom is er geen
gehoor gegeven aan die oproep?
Vraag 7
Kent u het opiniestuk van Kees de Pater (Vogelbescherming) uit 2017: «Vergeet de vogels
niet in het gebakkelei over Lelystad Airport»?3 Zo ja, in hoeverre heeft u rekening gehouden met de oproep «Het zou verstandig van de bewindslieden zijn er rekening mee te houden dat er straks
niet, of veel minder, gevlogen kan worden»? Waaruit blijkt dat?
Vraag 8
Deelt u de mening dat, in de context van het openen van een vliegveld pal naast een
natuurgebied waar o.a. vele vogels leven, de visies van natuur- en milieuorganisaties
zeer ter zake doen?
Vraag 9
Erkent u dat het u kennelijk nog niet gelukt is om de zorgen bij deze organisaties
weg te nemen? Zo nee, waaruit blijkt dat deze zorgen verdwenen zijn?
Vraag 10
Bent u bereid om de Vogelbescherming en andere natuur- en milieuorganisaties op korte
termijn uit te nodigen bij u op het ministerie om u te laten bijpraten over de gevolgen
van Lelystad Airport voor vogels? Zo nee, waarom kan de topman van Air France-KLM
zomaar bij u binnenwandelen4, terwijl u de Vogelbescherming in de kou laat staan?
Vraag 11
Deelt u het inzicht dat er nog steeds geen goed beeld bestaat van de vliegbewegingen
van vogels rondom het vliegveld? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom zijn niet alle
typen volgens u onderzocht, is er geen gebruik gemaakt van de beste opsporingstechnieken
en bleef het onderzoek slechts beperkt in duur en omvang?
Vraag 12
Vindt u het belangrijk dat er geen massaslachting zal plaatsvinden onder gierzwaluwen
boven het IJsselmeer en Markermeer? Zo ja, waarom is er geen aandacht voor deze specifieke
groep vogels in de plannen voor Lelystad Airport?
Vraag 13
Bent u bereid om de natuur- en milieuorganisaties opdracht en budget te geven om met
extra onderzoek te komen naar de aanwezigheid en het natuurlijke gedrag van alle typen
vogels die leven in de buurt van vliegvelden en vliegroutes? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Bent u bereid om uw luchtvaartbeleid aan te passen aan de inzichten die uit een dergelijk
onderzoek zouden komen?
Vraag 15
Erkent u dat het niet-openen van Lelystad Airport, wat vanwege een logische krimp
van de luchtvaart prima mogelijk is, gunstig zou zijn voor de natuur? Zo nee, waarom
niet?
X Noot
1De Stentor, 19 januari 2019.