Vragen van de leden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën
over het bericht «Fiscus blijft falen» (ingezonden 4 oktober 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Fiscus blijft falen»?1
Vraag 2
Hoeveel bellers heeft de Belastingtelefoon sinds begin 2018 per maand niet van een
antwoord kunnen voorzien of uit de wachtrij moeten zetten?
Vraag 3
Klopt het dat mensen die een ingesprektoon krijgen niet in de cijfers worden meegenomen?
Hoeveel telefoontjes zijn de afgelopen maanden niet in de wachtrij terecht gekomen,
omdat ze een ingesprektoon kregen?
Vraag 4
Ervaart u naast problemen bij de bereikbaarheid nog meer problematiek bij de Belastingtelefoon?
Zo ja, welke, en welke stappen zijn gezet om dit te verhelpen?
Vraag 5
Kunt u voor de afgelopen maanden per maand aangeven wat de statistieken waren over
de bereikbaarheid? Kunt u de precieze definitie geven van die bereikbaarheidscijfers?
Vraag 6
Kunt u de bereikbaarheidscijfers uitsplitsen naar beconnummers en burgers?
Vraag 7
Heeft u tevredenheidscijfers over de kwaliteit van de antwoorden? Zo ja, kunt u deze
gegevens delen in de beantwoording? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Wat is de reden dat de Belastingdienst niet heeft geanticipeerd op de verwachting,
die kon worden afgeleid uit de capaciteitsplanning en de grote hoeveel brieven die
de Belastingdienst in september heeft verstuurd, dat veel mensen de Belastingtelefoon
zouden bellen? Hoe wilt u ervoor zorgen dat de Belastingtelefoon in de toekomst beter
voorbereid is op «piekmomenten»? Vergt dit een aanpassing van de capaciteitsplanning?
Vraag 9
Hou verklaart u de grotere problematiek qua bereikbaarheid in 2018 ten opzichte van
2017, gelet ook op de antwoorden op eerdere Kamervragen over de lagere gemiddelde
jaarinzet aan fte in 2017 ten opzichte van 2018?2
Vraag 10
Haken, naast de mensen die de Belastingtelefoon bellen, ook de belastingadviseurs
nog steeds veelvuldig af bij het bellen naar hun speciale nummer? Kunt u in een overzicht
weergeven hoeveel belastingadviseurs dit jaar al zijn afgehaakt? Wat gaat u doen om
deze bereikbaarheidsproblemen bij belastingadviseurs op te lossen?
Vraag 11
Hoe heeft u bepaald dat 210 fte voldoende is om de problematiek bij de Belastingtelefoon
op te lossen?
Vraag 12
Is de werving van de 210 fte al afgerond? Zo nee, hoe en wanneer gaat de werving plaatsvinden?
Zo ja, hoe verklaart u dan dat er nog steeds grote problemen zijn bij de bereikbaarheid
van de Belastingtelefoon?
Vraag 13
Komt de 210 fte zowel ten goede aan de problematiek bij het reguliere nummer van de
Belastingtelefoon als het nummer van de belastingadviseurs?
Vraag 14
Heeft u al een betere inschatting over wanneer de Belastingtelefoon weer op het gewenste
niveau is?
Vraag 15
Deelt u de mening dat een online vragenservice via mijnbelastingdienst.nl een deel
van de problematiek kan wegnemen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt u invulling
te gaan geven aan een online vragenservice, een soort Q&A?
Vraag 16
Bent u bereid om op korte termijn de mogelijkheid te openen om via e-mail vragen te
stellen?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Wilt u deze vragen één voor één beantwoorden?
X Noot
2Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 3033