Vragen van de leden Van Raan en Ouwehand (beiden PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur
en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de groeiplannen van
Eindhoven Airport en de gevolgen voor de natuur. (ingezonden 24 september 2018).
Vraag 1
Kent u de berichten «Uitbreiding Eindhoven Airport lijkt onmogelijk», «Werd een kritisch
rapport over de groei van vliegveld Eindhoven verzwegen? en «Rek in milieuregels rond
Eindhoven Airport»?1
2
3
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat, in de context van de toch al enorme milieuvervuiling in Oost-Brabant,
alle voorliggende groeiscenario’s van Eindhoven Airport gepaard zullen gaan met een
toename van de uitstoot van o.a. koolstofdioxide, stikstof en (ultra)fijnstof? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 3
Onderschrijft u dat daarmee alle voorliggende groeiscenario’s van Eindhoven Airport
haaks staan op onze verplichting om Natura 2000-gebieden te beschermen?
Vraag 4
Kunt u bevestigen dat uitbreiding van Eindhoven Airport bovendien niet mogelijk is
vanwege een gebrek aan «ontwikkelruimte» in het Programma Aanpak Stikstof (PAS)?
Vraag 5
Hoe verhoudt de voorgenomen uitbreiding van Eindhoven Airport zich tot de bescherming
van Natura 2000-gebieden krachtens de Vogel- en Habitatrichtlijn?
Vraag 6
Wat zijn de kritische depositiewaarden in de Natura2000-gebieden Maasduinen, Leenderbos,
Groote Heide en De Plateaux, Weerter en Budelerbergen en Ringselven, de Veluwe, Rijntakken,
Brabantse Wal, Savelsbos, Bemelerberg en Schiepersberg, De Wieden, Lieftinghsbroek,
Brunssummerheide, Geuldal, Vecht- en Beneden Reggegebied? Wat zijn de feitelijke depositiewaarden
in deze gebieden?
Vraag 7
Welke effecten op de natuur hebben deze overschrijdingen van de grenswaarden voor
de stikstofdepositie?
Vraag 8
Hoelang is de herstelperiode nu al voor de beschermde natuursoorten en hoelang gaat
de herstelperiode worden als de extra depositie door de uitbreiding van Eindhoven
Airport er nog eens bovenop komt?
Vraag 9
Kunt u aangeven wat de beschikbare «ontwikkelruimte» per bij vraag 6 genoemde Natura2000-gebied
is voor prioritaire projecten? Hoe verhoudt zich deze tot de extra vervuiling veroorzaakt
door uitbreiding Eindhoven Airport?
Vraag 10
Erkent u dat het, terwijl het Europese Hof zich binnenkort zal uitspreken over de
systematiek van het PAS, zeer onlogisch zou zijn de vervuilende uitbreiding van Eindhoven
Airport in een al zwaar overbelast gebied te faciliteren door het aan te wijzen als
prioritair project?
Vraag 11
Klopt het dat bij het publiceren van de rapporten over Eindhoven Airport op de website
«Samen op de hoogte» het kritische milieurapport van Royal HaskoningDHV, waaruit kan
worden opgemaakt dat groei van Eindhoven Airport om milieuredenen niet mogelijk is,
aanvankelijk niet op de website is geplaatst? Zo ja, waarom is een dergelijk kritisch
rapport langer achtergehouden dan de andere rapporten?
Vraag 12
Erkent u dat deze gang van zaken – het achterhouden van kritische rapporten en het
mogelijk verlenen van uitzonderingen op milieuregels – wederom de suggestie wekt dat
groei van de luchtvaart structureel wordt verkozen boven het beschermen van natuur
en omwonenden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Welke invloed hebben de nu uitgebrachte rapporten op het vervolg van het proces omtrent
de ontwikkeling van Eindhoven Airport na 2019?