Vragen van de leden Kröger (GroenLinks), Laçin (SP), Van Brenk (50PLUS), Gijs vanDijk
(PvdA) en Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over geluidsnormen
op Schiphol (ingezonden 29 mei 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Ministerie sjoemelde met geluidsnormen Schiphol»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat een betrouwbare overheid zich nooit mag laten verleiden tot
gesjoemel en het oprekken van normen en dat het vertrouwen van de burger in de overheid
in het algemeen belangrijker is dan een enkel beleidsdoel?
Vraag 3
Bent u bekend met het gelijkwaardigheidscriterium dat een maximum stelt aan het aantal
woningen met een hoge geluidsbelasting (etmaal) vanwege vliegverkeer (ook wel de «huizennorm»
of «oer-norm» genoemd)?
Vraag 4
Klopt de bewering van bewonersorganisaties en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum
(NLR) dat het oorspronkelijk afgesproken aantal van 10.000 zwaarbelastewoningen (1990;
35Ke) is opgerekt naar uiteindelijk 12.300 zwaarbelaste woningen (2005; 58 Lden)? Wist u hiervan? Met welke rechtvaardiging is dit gebeurd? Wanneer is de Kamer hierover
geïnformeerd?
Vraag 5
Bent u bekend met de brief van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 25 mei 2007,
waarin het beschermingsniveau van het eerste Luchthavenverkeersbesluit (LVB) (wat
betreft het aantal zwaarbelaste woningen) wordt gesteld op 10.000 woningen (bestand
1990) met een geluidsbelasting van 35Ke of meer?2
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat onder het huidige stelsel (met handhavingspunten en grenswaarden)
voor de handhaving van de grenswaarden Lden en Lnight de feitelijk gevlogen vliegpaden worden gebruikt en met name NIET de gemodelleerde
routes? Wat is het praktijkverschil voor omwonenden tussen de feitelijk gevlogen routes
en de gemodelleerde routes, zoals gebruikt bij de vaststelling van het eerste LVB?
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat, áls de grenswaarden Lden en Lnight zoals vastgelegd in het eerste LVB (Bijlage 2 en Bijlage 3) nog steeds van kracht
zouden zijn en door de ILT strikt (dus NIET «anticiperend») zouden worden gehandhaafd,
dan maximaal 11.000 woningen (bestand 2005) 58 Lden of meer geluidsbelasting zouden kunnen ondervinden, zonder ook maar één van de grenswaarden
uit Bijlage 2 resp. Bijlage 3 van het eerste LVB te overschrijden? Zo nee, waarom
niet en hoeveel dan wél, en waarom?
Vraag 8
Onderschrijft u de stelling dat in het hypothetische geval dat na het eerste LVB nimmer
meer een wijziging van (de bijlage 2 en 3 van) het LVB zou plaatsvinden, met inachtneming
van de grenswaarden ervan (Bijlage 2 en Bijlage 3) maximaal 10.800 woningen (1990)
een geluidsbelasting van 35 Ke of meer hadden kunnen moeten dulden? Zo nee, waarom
niet, en hoeveel dan wél, en waarom?
Vraag 9
Hoeveel actualisaties van de gelijkwaardigheidscriteria zijn er na 2008 doorgevoerd?
Vraag 10
Zijn er uitgangspunten/criteria opgesteld voor het actualiseren? Zo nee waarom niet,
en wanneer dan wel?
Vraag 11
Wanneer worden die uitgangspunten/criteria met de Kamer besproken?
Vraag 12
Zijn alle actualisaties aan de uitgangspunten/criteria getoetst?
Vraag 13
Bent u bekend met de «Procesbeschrijving MER berekeningen» van 23 maart 2004 versie
1.0, in het bijzonder «Diagram 5 Voldaan aan richtlijnen MER» op pagina 12?3
Vraag 14
Bent u bekend met de «Richtlijnen voor het milieueffectrapport» van Januari 2004,
in het bijzonder tabel 4.3 Criteria voor gelijkwaardige overgang op pagina 11?4
Vraag 15
Bent u bekend met Artikel XII (Overgangsbepaling geluidbelasting) van de wijzigingswet
van 27 juni 2002 (wijziging van de Wet luchtvaart inzake de inrichting en het gebruik
van de luchthaven Schiphol), in het bijzonder lid a en lid c?
Vraag 16
Bent u het eens met de stelling dat Diagram 5 in combinatie met tabel 4.3 de praktische
uitwerking is van Artikel XII, lid a en lid c?
Vraag 17
Bent u het eens met de stelling dat een herberekening van de milieueffecten van het
eerste LVB vanwege een andere routemodellering (ook) dient te voldoen aan Artikel
XII, lid a en lid c? En derhalve dient te worden berekend conform Diagram 5 en tabel
4.3? Zo nee, waarom niet?
X Noot
3Onderhands meegezonden als bijlage.
X Noot
4Onderhands meegezonden als bijlage.