Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat
en van Buitenlandse Zaken over de Dutch Trade and Investment Board (DTIB) (ingezonden
16 mei 2018).
Vraag 1
Kent u het artikel «Deze club heeft al dertien jaar invloed op ons economisch beleid
(en toch kent niemand hem)» over de DTIB?1
Vraag 2
Is de DTIB of zijn opvolger, de International Strategic Board (ISB), dat specifiek
opkomt voor de belangen van Nederlandse internationaliserende bedrijven, een lobbyorganisatie?
Zo nee, waarom niet?2
Vraag 3
Onder welke voorwaarden wordt een organisatie al dan niet als lobbyorganisatie aangemerkt?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 4
Wat is het verschil tussen een adviesorganisatie en een lobbyorgaan? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 5
Indien DTIB of ISB als adviesorganisatie wordt gezien, hoe voorkomt u dan dat de organisatie
bedrijven in staat stelt intern te lobbyen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 6
Kunt u aangeven waarom een adviesorganisatie de agenda van internationale handelsmissies
mede bepaalt?
Vraag 7
Kan de brief van DTIB aan informateur Schippers tijdens de Kabinetsformatie 2017,
waarin onder andere aandacht wordt gevraagd voor de winstbelasting en de 30%-regeling,
worden gezien als lobbystuk? Zo nee, waarom niet? Wat is het verschil tussen een adviesstuk
en een lobbystuk? Kunt u uw antwoord toelichten?3
Vraag 8
Zijn er vergelijkbare adviesorganen waarmee ministeries met enige regelmaat contact
hebben? Welke andere adviesorganen zijn er waar (hoge) ambtenaren of bewindspersonen
bij betrokken zijn? Kunt u een uitputtend overzicht verstrekken?
Vraag 9
Heeft de DTIB een mission statement? Zo ja, hoe luidt dit? Wat is het doel van de
DTIB of de ISB? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 10
Is de samenstelling van de DTIB of de ISB transparant? Zo nee, waarom niet? Zo ja,
waar is de samenstelling vindbaar?
Vraag 11
Kunt u een overzicht verstrekken van alle personen die zitting hebben genomen in de
DTIB/ISB of één van de werkgroepen en per persoon aangeven wanneer zij zitting hadden,
wat hun toenmalige functie was en wat hun rol was binnen de organisatie? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 12
Welke huidige bewindslieden hebben zitting in de DTIB/ISB of in één van de werkgroepen?
Sinds wanneer hebben zij zitting in de DTIB/ISB? Waar kan deze informatie worden opgedaan?
Vraag 13
Vindt u het gewenst dat DTIB/ISB gebruik maakt van vergaderzalen van ministeries?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 14
Hoe kan er democratische controle plaatsvinden op het maken van beleid dat mede is
ingegeven door DTIB of ISB, wanneer overleg- en adviesorganen geen notulen meer opstellen?
Vraag 15
Deelt u de mening dat het niet langer maken van notulen van bijeenkomsten de schimmigheid
waarmee DTIB/ISB is omgeven alleen maar doet toenemen?
Vraag 16
Deelt u de mening dat organisaties waar zoveel verschillende ministeries en (oud-)
bewindspersonen bij betrokken zijn, notulen dienen op te stellen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Welke kosten zijn, direct en indirect, gemoeid met het bestaan en het onderhouden
van DTIB/ISB?
Vraag 18
Worden reacties op WOB-verzoeken altijd op de website van het betreffende ministerie
geplaatst? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom is dat bij dit WOB-verzoek niet gebeurd?
Vraag 19
Welke andere reacties op WOB-verzoeken zijn ook niet online geplaatst? Waarom zijn
deze niet geplaatst?
Vraag 20
Bent u bereid te bewerkstelligen dat de Kamer, via de verschillende departementen,
periodiek op de hoogte wordt gesteld van alle gedane WOB-verzoeken en de reacties
daarop? Zo nee, waarom niet?