Vragen van de leden Lodders en RemcoDijkstra (beiden VVD) aan de Staatssecretaris
van Financiën en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Alarm
om haast vliegtaks» (ingezonden 26 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Alarm om haast vliegtaks»?1
Vraag 2
Klopt het dat het ministerie reeds bezig is met het opstellen van de vliegtaks? Zo
ja, waarom?
Vraag 3
Hoe verhoudt zich dit tot de afspraken in het regeerakkoord, waarin eerst een Europese
route verkend wordt?
Vraag 4
Wordt werkelijk nu al begonnen aan het opstellen van de vliegtaks omdat anders de
(mogelijke) invoeringsdatum niet gehaald kan worden? Hoe kan dat? Waarom duurt dat
zo lang?
Vraag 5
Welke stappen zijn reeds gezet om de Europese route verkennen? Welke stappen worden
nog gezet? Hoe wordt de Kamer hiervan op de hoogte gehouden?
Vraag 6
Kunt u inzicht geven in de verschillende overlegmomenten waar de Europese route al
aan de orde is geweest en welke overlegmomenten er nog zijn waar dit geagendeerd is
en wordt? En kunt u de inzet van Nederland met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Kunt u vermelden op welke manier een heffing zou kunnen plaatsvinden op lawaaierige
en vervuilende vliegtuigen? Zo nee, waarom niet? Wordt aansluiting gezocht bij het
traject van Schiphol om een dergelijke heffing te onderzoeken, als men dit al nodig
acht om nu te doen?
Vraag 8
Welke stappen zetten andere landen om de luchtvaart te verduurzamen?
Vraag 9
Kunt u uiteenzetten hoe de fouten van de vorige invoering van de vliegtaks nu voorkomen
worden, nu kennelijk toch al onderzocht wordt hoe men tot een vliegtaks kan komen?
Vraag 10
Wat is uw reactie op de opmerking in het artikel dat de luchtvaart gebruikt wordt
«als melkkoe»?
Vraag 11
Vindt u dat het «meenemen van de sector», de kennelijke bedoeling van de bijeenkomst,
succesvol verlopen is? Zo ja, waar blijkt dit uit?
Vraag 12
Deelt u de mening dat het zeer wenselijk is om eerst de Europese route te verkennen,
omdat een vliegtaks in principe negatieve neveneffecten kan hebben voor zowel de persoonlijke
koopkracht als de concurrentiepositie? Deelt u de mening dat het dus onwenselijk is
om de aandacht prematuur te richten op de vliegtaks?
Vraag 13
Kunnen de effecten van een vliegtaks op de werkgelegenheid en de concurrentiepositie
geschetst worden? Kan hierbij ook ingegaan worden op mogelijke verplaatsing van luchtverkeer
naar het buitenland, die milieuwinst weer teniet kan doen? Kan ingegaan worden op
de beweringen van het PBL over de winst van deze belasting?
Vraag 14
Op welke manier is en wordt de luchtvaartsector betrokken bij de eerste twee stappen
die in het regeerakkoord zijn afgesproken?
Vraag 15
Hoe wordt rekening gehouden met de systematiek van de luchtvaarttarieven, die binnenkort
meerjarig vastgesteld worden?
Vraag 16
Waarom staat in de jaarplanning al een veel vroeger moment om de vliegtaks naar de
Kamer te sturen dan voortvloeit uit het regeerakkoord?
Vraag 17
Worden andere belastingmaatregelen, bijvoorbeeld om de belasting te verlagen of het
vestigingsklimaat te verbeteren, even voortvarend opgepakt als deze vliegtaks? Zo
ja, waar blijkt dit uit? Zo nee, waarom niet?