Vragen van de leden Kwint (SP) en Van Meenen (D66) aan de Minister voor Basis- en
Voortgezet Onderwijs en Media over de begeleiding van leerlingen in en de kwaliteit
van het particulier onderwijs (ingezonden 8 februari 2018).
Vraag 1
Acht u het wenselijk dat vrijwilligers op particuliere scholen klanten werven op school
voor hun eigen therapeutische, coaching of remedial teacher praktijken, ondanks dat
dit wettelijk gezien blijkbaar mag? Kunt u uw antwoord toelichten?1
Vraag 2
Hoeveel particuliere scholen zijn er in Nederland, zowel in het basis- als voortgezet
onderwijs?
Vraag 3
Op hoeveel particuliere scholen komt het voor dat vrijwilligers de school als acquisitieplein
mogen gebruiken? Indien u daar geen zicht op heeft, bent u bereid dit te onderzoeken?
Zo ja, wanneer kunt u de resultaten delen met de Kamer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Is er ook sprake van deze gang van zaken op niet-particuliere scholen? Zo ja, op hoeveel
scholen? Indien u daar geen zicht op heeft, bent u bereid dit te onderzoeken? Zo ja,
wanneer kunt u de resultaten delen met de Kamer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Bent u bereid de onderwijswetgeving zodanig te wijzigen dat het niet langer mogelijk
is reclame te maken op scholen voor extra (betaalde) ondersteuning die scholen zelf
zouden moeten aanbieden in zowel particulier als bekostigd onderwijs? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 6
Wat vindt u ervan dat in het artikel van de Monitor over Julie blijkt dat zij na twee
jaar niets geleerd heeft op de particuliere, democratische school waar zij wegens
gezondheidsproblemen naartoe ging, en vervolgens opnieuw moest starten in de brugklas
vwo in het regulier onderwijs? En dat leerlingen dagenlang zaten te gamen in het «stinkhok»?
Is dit wat u betreft kwalitatief goed onderwijs? Kunt u uw antwoord toelichten?2
Vraag 7
Bent u het eens dat (democratische) particuliere scholen zich ook moeten houden aan
de kerndoelen zoals deze gelden voor het voortgezet onderwijs? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 8
Hoe rijmt de eis, zoals gesteld in het «Onderzoekskader 2017 Niet Bekostigd Voortgezet
Onderwijs», waarin staat dat niet bekostigd onderwijs, dus ook particuliere democratische
scholen, moeten voldoen aan een aantal eisen, waaronder «de school besteedt aantoonbaar
aandacht aan de kerndoelen», zich met de manier waarop onderwijs gegeven wordt op
de betreffende school in het artikel en andere particuliere (democratische) scholen?
Hebben zij vrij spel? Kunt u uw antwoord toelichten?3
Vraag 9
Acht u het wenselijk dat de school in kwestie het niet noodzakelijk acht voor leerlingen
om een diploma te halen, zodat zij door kunnen stromen naar vervolgonderwijs? Kunt
u uw antwoord toelichten?
Vraag 10
Heeft u ook signalen ontvangen van ouders en/of leerlingen dat de kwaliteit van particulier,
democratisch onderwijs tekort schiet op deze en/of andere scholen? Zo ja, wat gaat
u met deze signalen doen? Zo nee, bent u bereid met ouders en leerlingen hierover
in gesprek te gaan?
Vraag 11
Wat is uw reactie op de vragen die door presentator Teun van de Keuken in de aflevering
worden gesteld? «Is de vrijheid van onderwijs doorgeslagen? En zijn kinderen daar
de dupe van?»
Vraag 12
Deelt u de mening dat, gezien de kwetsbare positie van jonge kinderen, een toetsing
op kwaliteit en pedagogisch klimaat ook voor particulier onderwijs aan de orde is?
Deelt u de mening dat niet de vraag of de overheid hiervoor betaalt maar de vraag
of iets in het belang van het kind is, leidend zou moeten zijn bij het werk van de
Inspectie? Zo ja, bent u bereid voorstellen hiertoe naar de Kamer te sturen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 13
Hoe verhoudt het onderwijs zoals dit naar voren komt in de uitzending van De Monitor
zich tot de verplichtingen die meekomen met de leerplicht? Is hier naar uw inschatting
aan voldaan in de casussen die naar voren komen in de uitzending?
X Noot
3Inspectie van het Onderwijs: Onderzoekskader 2017 Niet Bekostigd Voortgezet Onderwijs
(juli 2017)