Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over jonge en potentiële leraren die massaal afhaken doordat zij carrièreperspectief, uitdaging en salaris missen (ingezonden 31 januari 2018).

Vraag 1

Hoe beoordeelt u de bevindingen van Motivaction in het onderzoeksrapport «Bestrijden van het lerarentekort – een zoektocht naar nieuwe doelgroepen»?1

Vraag 2

Hoe beoordeelt u in dit verband het pleidooi van het Platform Bètatechniek voor een circulaire carrière met de mogelijkheid om over te stappen op het lerarenvak of om het leraarschap te combineren met ander werk? Kan dit een oplossing vormen voor het probleem dat het onderwijs wordt gezien als een fuik? Zo ja, welke consequenties verbindt u hieraan voor de lerarenopleidingen?2

Vraag 3

Kan bestaand en reeds ingezet lerarenbeleid volstaan om het kwalitatieve en kwantitatieve lerarentekort tegen te gaan, nu een derde van de jonge docenten voor zijn 30ste stopt met lesgeven en veel potentiele leraren met een ander beroep afzien van de overstap naar het lerarenberoep, omdat de omscholing tot leraar te duur en te lastig blijkt? Zo ja, op grond van welke overwegingen meent u dat dit mogelijk is? Zo nee, op welke punten verbindt u dan conclusies aan het onderzoeksrapport voor additioneel beleid?

Vraag 4

Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het algemeen overleg van 21 februari a.s. over leraren?


X Noot
1

Onderwijsdrijfverenonderzoek «Wie zijn de leraren van morgen» (https://www.pbt-netwerk.nl/kennisbank/onderwijsdrijfveren-onderzoek-wie-zijn-de-leraren-van-morgen).

X Noot
2

«Omscholing tot leraar is te duur en te lastig» in NRC-Next, 29 januari 2018 (https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/29/omscholing-tot-leraar-is-te-duur-en-te-lastig-a1590123).

Naar boven