Vragen van de leden Van Helvert en Omtzigt (beiden CDA), Visser (VVD), Jetten (D66)
en Bruins (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over
de vluchtroutes naar Lelystad (ingezonden 11 augustus 2017).
Vraag 1
Herinnert u zich dat u schreef: «Deze routeset [B+] is tot stand gekomen op basis
van een unaniem advies van de Alderstafel Lelystad»? Kunt u het verslag van de vergadering
van de Alderstafel Lelystad, waarin dit besloten werd, openbaar maken inclusief de
presentielijst?1
Vraag 2
Zijn er verslagen gemaakt van de inspraakavonden bij het concept-luchtvaartbesluit
en zijn die verslagen ter beschikking gesteld aan het bureau Helios?
Vraag 3
Kunt u de verslagen van de inspraakavonden (en de lijsten van de aanwezigen) openbaar
of vertrouwelijk aan de Kamer doen toekomen?
Vraag 4
Kunt u aangeven wat er gebeurd is met de suggesties op de inspraakavonden?
Vraag 5
Herinnert u zich dat u in maart 2012 schreef: «Wanneer eveneens de luchthaven Lelystad
conform het kabinetsbeleid Lelystad met 35.000 vliegtuigbewegingen of meer groeit
en het Lelystad-verkeer van en naar het westen en zuiden de Schiphol-verkeersstromen
kruist, brengt dit zeer complexe verkeerssituaties met zich mee die meer dan evenredig
aan het aantal bewegingen bijdragen aan een verhoging van de werklast van de Schiphol
luchtverkeersleider en daarmee een afname van de afhandelingscapaciteit. Daarbij zij
opgemerkt dat het Rijk een toename van de complexiteit, die de kans op menselijke
vergissingen in de hand werkt, als ongewenst beschouwt vanuit het oogpunt van het
bevorderen van de veiligheid»?2
Vraag 6
Ontstaan er extra veiligheidrisico’s door het verkeer van en naar Lelystad nu het
vliegveld opengaat en het luchtruim niet is aangepast en op korte termijn ook niet
wordt aangepast? Kunt u dit antwoord toelichten?
Vraag 7
Bent u al in staat inzicht te geven in de Standard Instrument Departures (SID) en
Standard Arrival Routes (STAR) van Lelystad in termen van waypoints (routepunten)
en minimum crossing altitudes (MCA)?
Vraag 8
Kunt u precies op een rij zetten waar de voorgestelde vliegroutes niet aan de gestelde
randvoorwaarden voldoen?
Vraag 9
Is er overeenstemming met België dat vliegtuigen op zeer lage hoogte het Nederlandse
luchtruim binnenvliegen en verlaten? Zo ja, voor welk routepunt en voor welke hoogte
hebben de Belgische autoriteiten toestemming gegeven dat de vliegtuigen van/naar Lelystad
het zeer druk bezette luchtruim in België verlaten c.q. binnenvliegen?
Vraag 10
Is er overeenstemming met Duitsland over de waypoints en hoogte waar vliegtuigen het
Duitse luchtruim binnenvliegen/uitvliegen?
Vraag 11
Indien er nog geen overeenstemming is met Duitsland of België, wanneer wordt die dan
verwacht?
Vraag 12
Kunt u aangeven of de volgende stukken in de vliegroutes wel uitvoerbaar zijn:
-
– een daling van 12.000 voet over een afstand van slechts 47 kilometer op INBOUND-02
tussen Rekken en Lemelerveld;
-
– een stijging van 9.000 voet (van FL090 naar FL180) over een korte afstand van 26 kilometer
tussen de punten ARNEM en NAPRO?
Vraag 13
Is er inzicht in de kosten voor het milieu (extra brandstofverbruik, CO2, fijnstof) van het besluit om grote vliegtuigen lang laag te laten vliegen in het
Nederlandse luchtruim? Zo ja, kunt u die inschatting aan de Kamer doen toekomen?
Vraag 14
Bent u bereid om alvast tot een gedeeltelijke herindeling van het luchtruim te komen
op korte termijn, zodat vliegtuigen minder lang laag hoeven te vliegen?
Vraag 15
Hoe hoog vliegen de vliegtuigen over de nieuwe wijk Oosterwold? Hoe worden de toekomstige
bewoners hierover geïnformeerd? Zijn de plannen in de huidige vorm daar haalbaar en
uitvoerbaar?
Vraag 16
Kunt u de second opinion van Helios integraal aan de Kamer doen toekomen, zodra die
afgerond is?
Vraag 17
Kunt u deze vragen een voor een en binnen de reguliere termijn beantwoorden?
X Noot
1Kamervragen Van Helvert/Omzigt, Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2016–2017, nr.
2415