Vragen van het lid Kooiman (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
over de enorme bezuiniging die het bestuur van de Ziekenhuis Groep Twente (ZGT) in
Hengelo en Almelo wil doordrukken (ingezonden 30 juni 2017).
Vraag 1
Bent u ook zo geschrokken van de berichtgeving dat het bestuur van Ziekenhuis Groep
Twente (ZGT) in Hengelo en Almelo tussen de € 10 miljoen en € 15 miljoen wil bezuinigen
op hun ziekenhuiszorg?1
Vraag 2
Is het waar dat het ziekenhuis gedwongen is om te bezuinigen omdat er meer kosten
worden gemaakt vanwege de toename van ouderen met complexe zorgvragen, hoge kosten
voor dure geneesmiddelen, dure diagnostiek, een toename van patiënten en verminderde
vergoedingen door zorgverzekeraar Menzis? Kunt u nader toelichten wat de exacte redenen
zijn voor deze enorme bezuiniging?
Vraag 3
Was u op de hoogte van de financiële toestand van deze twee ziekenhuizen? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Vraag 4
Is het waar dat het bestuur van de ZGT nog geen plan heeft waarop zij precies willen
bezuinigen? Waarom staat de verhuizing van de Hengelose huisartsenpost naar het ziekenhuis
in Hengelo dan op losse schroeven?2
Vraag 5
Is het waar dat het bestuur van de ZGT de spoedeisende hulppost wil sluiten en kijkt
naar het concentreren van zorg? Vindt u in het kader van het noodzakelijke belang
van volwaardige streekziekenhuizen dit verantwoord, gezien veel vormen van zorg in
beide ziekenhuizen al geconcentreerd zijn?
Vraag 6
Kunt u de Kamer informeren, wanneer duidelijk is waar het bestuur van de ZGT precies
op wil bezuinigen? Zo neen, waarom niet?
Vraag 7
Hoe verhoudt dit besluit van het bestuur van de ZGT zich met de eerdere vernietigende
kritiek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, die aangaf dat het ziekenhuis op
heel veel onderdelen slecht scoort?3
Vraag 8
Is de Inspectie voor de Gezondheidszorg betrokken bij de bezuinigingsplannen die het
bestuur van de ZGT wil inzetten? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 9
Hoe verhoudt dit besluit van het bestuur van de ZGT zich met de patiëntveiligheid
binnen beide ziekenhuizen? Bent u bereid de Inspectie voor de Gezondheidszorg te vragen
hier extra alert op toe te zien? Zo neen, waarom niet?
Vraag 10
Betrekt de top van de ZGT ook personeel, huisartsen, verloskundigen, de gemeente en
andere betrokken professionals bij het maken van het plan om te bezuinigen? Bent u
bereid dit uit te zoeken? Zo neen, waarom niet?
Vraag 11
Kunt u reageren op de eerdere uitspraken van M. Schmidt (ZGT) die waarschuwde voor
de financiële gevolgen ten aanzien van de ambitieuze nieuwbouwplannen van het buurtziekenhuis
het Medisch Spectrum Twente (MST)?4
Vraag 12
Hoe oordeelt u over de plannen van het bestuur van de ZGT om de bezuinigingen op te
vangen door te investeren in eHealth en elektronische hulpjes om patiënten meer eigen
regie te geven? Vindt u dit een prioriteit dat de ZGT nu moet maken om financieel
er weer bovenop te komen?4
Vraag 13
Wat voor eHealth wil de ZGT precies inzetten? Wat zijn de kosten hiervan? Hoeveel
geld denkt het bestuur hiermee op te brengen? Welke eHealth bedrijven profiteren hiervan?
Hoeveel gesprekken voorafgaand aan de beslissing om te bezuinigen heeft het bestuur
van de ZGT gevoerd met eHealth bedrijven? Hoeveel zorgverlening en/of banen gaan ten
koste van dit eHealth programma? Bent u bereid dit uit te zoeken en de Kamer hierover
te informeren? Zo neen, waarom niet?
Vraag 14
Vindt u het verantwoord dat het bestuur van de ZGT wil investeren in eHealth-prestige
projecten die ten koste gaat van goede zorg en voldoende personeel, nu juist in tijden
dat deze ziekenhuizen in financieel zwaar weer verkeren? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 15
Vindt u het acceptabel dat het bestuur van de ZGT met zorgpartners aan de slag wil
om patiënten buiten het ziekenhuis op te vangen en bijvoorbeeld ouderen elders onder
te brengen omdat het bestuur van mening is dat ziekenhuisbedden voor ouderen te duur
zijn? Hoewel dat deels de schuld is van het kabinet, deelt u de mening dat mensen
niet zomaar in een ziekenhuis terecht komen en dat het daarom van extra belang is
dat iedereen de zorg krijgt die nodig is? Zo ja, waarom? Zo neen, waarom niet?5
Vraag 16
Wilt u de garantie geven dat beide ziekenhuizen niet verder uitgekleed worden door
concentratie van zorg, uitplaatsing van zorg en dure onzinnige eHealth projecten en
wilt u tevens de garantie geven dat u alles op alles zet om te voorkomen dat waardevol
personeel ontslagen wordt? Zo neen, waarom bent u daartoe niet bereid?