Vragen van het lid Van Tongeren (GroenLinks) aan de Minister van Economische Zaken
over het bericht «Nieuw schadeprotocol gaswinning vanaf 1 juli» (ingezonden 20 april
2017).
Vraag 1
Kent u het bericht «Nieuw schadeprotocol gaswinning vanaf 1 juli» waaruit blijkt dat
de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) zich volledig terugtrekt uit het systeem
van schade-afhandeling en de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) het overneemt?1 Zo ja, wat is uw oordeel over dit bericht?
Vraag 2
Zijn er aanvullende private of publiekrechtelijke overeenkomsten gesloten tussen de
Nationaal Coördinator Groningen en de NAM, Shell, Exxon, Centrum Veilig Wonen (CVW)
of andere betrokken organisaties? Zo ja, kan de Kamer inzicht krijgen in deze aanvullende
overeenkomsten?
Vraag 3
Deelt u de mening dat, als er concurrentiegevoelige contracten zouden zijn die niet
met de Kamer of de bevolking gedeeld zouden mogen worden, dat op zeer gespannen voet
staat met de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid voor herstel van vertrouwen?
Vraag 4
Wanneer publiceert de NCG het handboek waarmee de schades worden afgehandeld die per
juli in gebruik wordt genomen? Hoe worden schades afgehandeld die tot 1 juli worden
gemeld?
Vraag 5
Hoe worden de betalingen door de NAM als aansprakelijke partij in het nieuwe systeem
voor de afhandeling van de schade geregeld?
Vraag 6
Deelt u de mening dat in het nieuwe systeem van de schade-afhandeling de omgekeerde
bewijslast het uitgangspunt is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het nieuwe stelsel van schadeafhandeling moet worden voorzien
van een prejustitiële toets om een eerlijke en rechtsmatige afdoening te garanderen?
Vraag 8
Er zijn 1.650 Groningers die net buiten het aardbevingsgebied wonen waarvan is vastgesteld
dat de schade aan hun huis niet is veroorzaakt door aardbevingen als gevolg van gaswinningen;
hoe hebben de onderzoekers van CVW dit vastgesteld?
Vraag 9
Blijven de rollen van de arbiters als adviseurs van de NCG gehandhaafd in het nieuwe
systeem voor de afhandeling? Zo nee, wat zal er veranderen voor de arbiters?
Vraag 10
Waarom heten de arbiters nu arbiters «bodembeweging» in plaats van arbiters mijnbouwschade,
op welke juridische grond is het begrip «bodembeweging» gebaseerd?
Vraag 11
Deelt u de mening dat het gewenst is een strikte scheiding te maken tussen Economische
Zaken, het KNMI en Staatstoezicht op de Mijnen enerzijds en Shell, Exxon-Mobil en
NAM anderzijds? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Deelt u de mening dat de Technische Commissie Bodembeweging dient te worden vervangen
door een Onafhankelijk Groninger Kennisplatform? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Deelt u de mening dat Centrum Veilig Wonen BV dient te worden omgezet in een stichting
die wordt ondergebracht onder een Onafhankelijk Coördinator, die onafhankelijke schade-expertise
uitvoert door het Nederlands Instituut Van Register Experts (NIVRE) en de gedupeerden
ook sociaal en bouwkundig ondersteunt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Worden de NEN- en ISO-normen voor maximale trillingen waartegen een bouwwerk in Nederland
bestand moeten zijn consequent door vertaalt in de nieuwe praktijkrichtlijn in Groningen?
Zo ja, waaruit blijkt dat en zo nee, op welke rechtsgrond?
Vraag 15
Deelt u de mening dat de gaswinning in Groningen snel substantieel moet worden afgebouwd,
zodat de schade tot een aanvaardbaar minimum beperkt wordt en er een veilige situatie
ontstaat?