Vragen van de leden RemcoDijkstra en De Boer (beiden VVD) aan de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Milieu over een gesprek met stakeholders uit de spoorsector
d.d. 13 maart 2017 (Ingezonden 17 maart 2017).
Vraag 1
Klopt het dat er een nieuwe methode in ontwikkeling is voor de berekening van de gebruiksvergoeding
van ProRail aan gebruikers op het spoor en, zo ja, in welke wetgeving krijgt deze
nieuwe berekeningsmethode een basis?
Vraag 2
Wordt de nieuwe methode voor gebruiksvergoeding op het spoor ook besproken met de
stakeholders uit de sector? Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit alsnog te doen?
Zo ja, met wie wordt de nieuwe methode besproken?
Vraag 3
Klopt het dat er sprake is van een extra heffing conform het Besluit implementatie
richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte? Zo ja, hoe ziet
die eruit en waarom is hier sprake van?
Vraag 4
Houden de nieuwe methode voor berekening van de gebruiksvergoeding van ProRail en
de beleidsmatige invulling van de eventuele extra heffing conform het Besluit implementatie
richtlijn 2012/34/EU rekening met de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer
en de Nederlandse havens en industrie? Zo ja, hoe?
Vraag 5
Hoe wordt voorkomen dat het zogenaamde feeding en short-line vervoer in de Rotterdamse
haven en van de industrie en railterminals naar de verzamelpunten voor de vooral internationale
goederentreinen zwaar onder druk komt te staan? Klopt het dat dat nu naar ieders tevredenheid
geregeld is? Wat is het verschil tussen de wijze waarop het nu geregeld is en de wijze
waarop dit zou gaan veranderen? Waarom moet het veranderen? Klopt het dat Duitsland
het huidige Nederlandse beleid ook hanteert? Zo ja, hoe luidt dit?
Vraag 6
Hoe gaat u voorkomen dat goederenvervoerders en hun klanten, de verladers, niet onnodig
benadeeld worden ten opzichte van andere modaliteiten? Waarom gelden voor het spoor
landelijk dekkende parkeertarieven en voor andere modaliteiten niet?
Vraag 7
Hoe verhouden zich de kosten van beheer, onderhoud en vernieuwing van ProRail tot
die van DB Netze? Zijn de kosten in Nederland hoger dan in Duitsland? Hoe hoog zijn
de verschillen?
Vraag 8
Hoe bent u voornemens om de spoorbeheerder aan te sturen op efficiency om de kosten
van ProRail die uit de algemene middelen en de gebruiksvergoeding worden gefinancierd
te reduceren? Worden de synergiemogelijkheden van internationale samenwerking in de
Rail Freight Corridors en die tussen ProRail en DB Netze en Infrabel voldoende benut?
Kan er concreet inzicht gegeven worden in de efficiencydoelstellingen en de realisatie
hiervan door ProRail, in het bijzonder in relatie tot de kosten die in de vergoeding
minimum toegangspakket (VMT) zitten?
Vraag 9
Klopt het dat Duitsland voornemens is de gebruiksvergoedingen voor het spoorgoederenvervoer
met 30% tot 50% te verlagen? Zo ja, komt de concurrentiepositie van de Nederlandse
havens dan niet op achterstand ten opzichte van de Duitse zeehavensen en wat gaat
u hieraan doen? Zo nee, kunt u dat toelichten?
Vraag 10
Wat zijn uw voornemens met betrekking tot eventuele milieuheffingen, zoals de dieseltaks?
Wat is de reden om een eventuele dieseltaks in te voeren? Deelt u de mening dat een
dieseltaks op het spoor het level playing field/gelijke marktspeelveld ten opzichte
van andere modaliteiten verstoort en slecht is voor de concurrentiepositie van de
Rotterdamse haven en Nederland? Zo nee, waarom niet? Welke gevolgen heeft een dieseltaks
op het spoor voor respectievelijk het goederenvervoer en het reizigersvervoer op het
spoor die gebruikmaken van diesel? Hoe zit het met de uitvoerbaarheid van een dieseltaks?
Vraag 11
Hoe gaat u voorkomen dat een eventuele extra heffing (mark-up) op het spoorvervoer
niet leidt tot vraaguitval, een verslechtering van de concurrentiepositie van het
spoorgoederenvervoer in Nederland en negatieve economische effecten voor Nederland?
Hoeveel budget moet er volgens planning uit de extra heffing worden opgehaald in 2019
en verder?
Vraag 12
Wordt er, net als in Duitsland en andere Europese landen, meerjarige (vijf jaar) duidelijkheid
gegeven over de tarieven van de gebruiksvergoeding? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Hoe gaat u de extra kosten voor het spoorgoederenvervoer op korte en middellange termijn
terugbrengen?
Vraag 14
Klopt het dat Duitsland één beveiligingssysteem kent voor treinen en Nederland vier?
Weet u hoeveel extra geld goederenvervoerders kwijt zijn aan kosten voor een loc met
extra Nederlandse treinbeveiligingssystemen en machinisten?