Vragen van het lid Belhaj (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
over het bericht dat de ontwikkeling van moderne communicatie richting omwonenden
Schiphol vastloopt (ingezonden 30 januari 2017).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Klachten over Schiphol rijzen de pan uit»?1
Vraag 2
Kunt u zich herinneren dat de Kamer ongeveer een jaar geleden de motie Belhaj2 heeft aangenomen waarin de regering wordt verzocht een moderne strategie voor sociale
media te ontwikkelen zodat omwonenden van Schiphol real time onder andere informatie
over vliegbewegingen kunnen raadplegen, waarschuwingen voor afwijkingen kunnen ontvangen
en eventueel klachten kunnen indienen?
Vraag 3
Bent u ervan op de hoogte dat een jaar nadat de Kamer deze motie aannam er echter
nog altijd geen moderne sociale mediastrategie ligt en er nog altijd geen applicatie
is ontwikkeld? Zo nee, waarom niet? Hoe beoordeelt u het proces tot dit moment en
de uiteindelijke stand van zaken?
Vraag 4
Deelt u de conclusie dat de ontwikkeling van moderne communicatie richting omwonenden
van Schiphol op dit moment is vastgelopen en dat dit onder andere te maken heeft met
geldgebrek? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Zo ja, wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat de kosten niet het probleem zouden
moeten zijn, daar het hier een miljoenenonderneming en tevens Staatsdeelneming betreft?
Vraag 6
Deelt u de overweging in de genoemde motie dat de ontwikkeling van een moderne, transparante
en proactieve informatievoorziening over vliegbewegingen, simultaan aan de invoering
van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel, bijdraagt aan het draagvlak onder omwonenden?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Deelt u de mening dat een moderne, transparante en proactieve informatievoorziening
het beste bereikt kan worden met moderne communicatiemiddelen, zoals sociale media
en een applicatie voor smartphones en tablets waar de genoemde motie om vraagt? Zo
nee, waarom niet? Kunt u aangeven hoe u dit dan voor ogen ziet?
Vraag 8
Deelt u de mening dat van zulk een moderne, servicegerichte manier van communiceren
een positieve houding uitgaat waarbij mensen het gevoel krijgen serieus te worden
genomen, in plaats van de negatieve houding die gepaard gaat met het verspreiden van
informatie op allerlei websites en door het stellen van een vraag of indienen van
een klacht eerder zo moeilijk mogelijk te maken dan zo makkelijk mogelijk? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 9
Deelt u de mening dat het gebrek aan een dergelijk moderne, servicegerichte manier
van communiceren wel eens zou kunnen bijdragen aan de stijging van 30% aan ingediende
«officiële» klachten?3 Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Deelt u de mening dat de ontwikkeling van een applicatie als kern van een moderne
een moderne sociale mediastrategie het grote voordeel biedt dat die omwonenden in
staat stelt hun dagschema aan te passen aan de te verwachte hinder op een bepaalde
periode van de dag en dat dit juist vragen en klachten kan schelen? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 11
Deelt u voorts de mening dat ook Schiphol de omwonenden centraal moet stellen in de
communicatie en dat een moderne, nieuwe sociale mediastrategie richting omwonenden
op vergelijkbare wijze zou moeten functioneren als de strategie die NS hanteert richting
de burger? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Welke actie gaat u ondernemen zodat de motie alsnog wordt uitgevoerd zoals hierboven
geschetst en zodat er dus zo snel mogelijk een moderne sociale mediastrategie komt
met als kernpunt een applicatie voor smartphones en tablets die voornoemde functionaliteiten
biedt, zoals de motie vraagt?
Vraag 13
Kunt u bovenstaande vragen afzonderlijk en volledig beantwoorden?