Vragen van het lid Siderius (SP) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over het bericht dat scholieren vaak ziek thuis zitten (ingezonden 17 augustus
2016).
Vraag 1
Erkent u dat langdurig of regelmatig ziekteverzuim onder scholieren een landelijk
probleem is, zoals de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) stelt? Zo ja, kunt u uw
antwoord toelichten? Zo nee, waarom niet?1
Vraag 2
Hoeveel scholieren in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zitten
langdurig of regelmatig ziek – meer dan 6 aaneengesloten schooldagen of meer dan 16
uren gedurende de laatste 4 weken – thuis? Kunt u de Kamer inzage hierin geven? Zo
ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Hoeveel scholieren verlaten na langdurige of regelmatige ziekte voortijdig het onderwijs
zonder startkwalificatie en komen thuis te zitten? Kunt u de Kamer inzage hierin geven?
Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Erkent u dat het zogenaamde passend onderwijs mislukt is, nu blijkt dat veel leerlingen
zich ziek melden en geen onderwijs volgen, omdat de daadwerkelijke reden van thuiszitten
(depressies, thuissituatie, chronische ziekte) onvoldoende gesignaleerd wordt in het
reguliere onderwijs? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Bent u van mening dat de inrichting van het huidige voortgezet onderwijs met grote
klassen, signaleringsverlegenheid bij onderwijspersoneel en het weinige maatwerk enkele
van de grootste boosdoeners zijn als het gaat om het grote ziekteverzuim onder scholieren?
Zo nee, wat is hiervan dan wel de reden?
Vraag 6
Is het langdurig of regelmatig ziekteverzuim onder scholieren op het vmbo hoger dan
op andere leerwegen of leerniveaus? Zo ja, kunt u de Kamer inzage geven in de oorzaken
hiervan?
Vraag 7
Is er een verband tussen langdurig of regelmatig ziekteverzuim en scholieren die geen
passend onderwijsaanbod ontvangen vanwege een complexe onderwijs- en/of zorgvraag?
Zo ja, waar ligt dan het verband en om hoeveel scholieren gaat het hier?
Vraag 8
Welke stappen heeft het kabinet al ondernomen om langdurig of regelmatig ziekteverzuim
onder scholieren in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs terug
te dringen? In hoeverre waren deze stappen effectief in het terugdringen van ziekteverzuim
onder deze groepen scholieren?
Vraag 9
In hoeverre is het langdurig en regelmatig ziekteverzuim in West-Brabant teruggedrongen
door de inzet van M@ZL (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling) door de GGD? Kunt
u de Kamer inzage hierin geven? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?2
Vraag 10
Vindt u M@ZL een effectieve aanpak in het terugdringen van ziekteverzuim en steunt
u dan ook een landelijk vervolg van deze aanpak? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 11
Zijn er naast M@ZL nog meer projecten in het land die ziekteverzuim op het voortgezet
onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs trachten terug te dringen? Zo ja, welke en
zijn deze effectief gebleken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Kunt u toelichten of de bezuinigingen op de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten een
bedreiging vormen voor projecten zoals M@ZL? Zo nee, waarom niet?
X Noot
1Algemeen Dagblad, «Scholier te vaak ziek thuis» (16 augustus 2016)
X Noot
2Algemeen Dagblad, «We dachten dat hij een flapdrol was» (16 augustus 2016)