Vragen van de leden Smaling (SP) en Visser (VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Milieu over overschrijding van geluidsnormen op A8 bij Zaanstad (ingezonden 31 mei
2016).
Vraag 1
Is er sprake van een overschrijding van de geluidsnormen langs de A8 in Zaanstad?1 Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot de wettelijke geluidsnormen? Welke maatregelen heeft
u reeds genomen en bent u bereid nog te nemen?
Vraag 2
Bent u bekend met de zorgen van de bewoners langs de A8 bij de Coenbrug inzake eventuele
overschrijdingen op het gebied van fijnstof en Stikstofoxiden (NOx)? Deelt u deze zorgen, aangezien uit het nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
(NSL) 2015 geen overschrijding van de normen voor wat betreft NOx en fijnstof (PM10) te zien is?
Vraag 3
Vindt u de geluidsschermen aan de A8 nabij de Coenbrug (uit 1986) hoog genoeg en van
voldoende kwaliteit om aan de wettelijke normen te voldoen? Wordt voor het Geluidsregister
en het NSL dezelfde schermhoogte gehanteerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Wanneer zijn de resultaten van de onderzoeken naar geluid casu quo aanpassingen van
de Schinkelbrug in Amsterdam bekend? In hoeverre bieden de uitkomsten van dit onderzoek
ook aanknopingspunten voor de aanpak van de Coenbrug? Zo ja, welke en bent u bereid
deze toe te passen?
Vraag 5
Hoe is de verkeersdrukte op de A8 in Zaanstad veranderd sinds de opening van de Tweede
Coentunnel en de A5? In welke mate is de filezwaarte afgenomen na de opening van de
Tweede Coentunnel en de A5? Is de doorstroming op het onderliggend wegennet ook verbeterd?
Wat heeft het voor de luchtkwaliteit betekend?
Vraag 6
Hoe vaak staat de brug over de Zaan open en wat is daarvan de invloed op de filedruk
en de doorstroming op het onderliggend wegennetwerk?
Vraag 7
Welke veranderingen in doorstroming worden voorzien wanneer de A8 en de A9 met elkaar
zouden worden verbonden? Is hier in de berekeningen inzake geluid en luchtkwaliteit
al rekening mee gehouden? Wat betekent dit voor de doorstroming op het onderliggend
en hoofdwegennetwerk? Wat betekent dit daarmee eventueel voor de luchtkwaliteit en
geluidsreductie?
Vraag 8
Welke meetdichtheid (zowel in ruimte als tijd) wordt gehanteerd langs de A7 en de
A8 in en rond Zaanstad op het gebied van geluid, PM10 en NOx? Is dit vergelijkbaar met andere gebieden in Nederland?
Vraag 9
Klopt het dat de berekeningen voor het NSL, via het model INWEVA, zijn gebaseerd op
gegevens van het geluidsregister van 2008? Zo ja, is er dan geen behoefte aan actualisatie
gezien het feit dat er een Tweede Coentunnel is geopend en er sprake van is dat de
A8 en de A9 met elkaar verbonden worden?
Vraag 10
Hoe worden de door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gehanteerde
meet- en berekeningsmethoden voor luchtkwaliteit en geluid internationaal beoordeeld?
Doet de gemeente zelf aanvullende onderzoeken, bijvoorbeeld in de vorm van steekproeven?
Welke uitspraken kunnen op basis van dergelijke steekproeven worden gedaan?
Vraag 11
Hoe worden filegegevens verwerkt in de modellen ten behoeve van geluid en luchtkwaliteit?
Worden deze jaarlijks herijkt met de meest recente emissiefactoren? Zo ja, hoe verklaart
u dan de stelling van de bewoners dat voor de A8 bijvoorbeeld geen stagnatiefactoren
ingevuld zijn in het Geluidsregister, terwijl dit bij de NSL wel het geval is? Hoe
komt dat?
Vraag 12
Bent u van mening dat de gegevens op basis waarvan Rijkswaterstaat geluid- en fijnstofproductie
vaststelt voldoende accuraat zijn? Zo ja, hoe verklaart u dan dat in de NSL-rapportage
2010 over het jaar 2009 een baanvak van de A7 ineens de helft van zijn personenauto's
verliest (zonder op- en afrit)?
Vraag 13
Vindt u dat de burger, ondanks de toegang die er is tot de gegevens (waarvoor hulde),
voldoende inzicht heeft in de structuur van de verkeersmodellen en de relatieve gevoeligheid
van modelparameters? Kunt u dat toelichten?
X Noot
1Noordhollands Dagblad: «Meters in het rood langs A8», 13 mei 2016.