Vragen van het lid Hoogland (PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over
het bericht «RDW gaat mogelijk Opel Zafira's in heel Europa terugroepen» (ingezonden
26 mei 2016).
Vraag 1
Kent u het bericht «RDW gaat mogelijk Opel Zafira's in heel Europa terugroepen»?1
Vraag 2
Zijn er – naast de in het bericht genoemde Opelmodellen – auto’s die recent in opspraak
zijn geweest waarvoor de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) een typegoedkeuring
heeft afgegeven?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u uw antwoorden op eerdere vragen vanuit de Kamer waarin u aangaf geen
aanleiding tot verdere acties te zien rondom de uitstoot van auto’s van Opel, zowel
in antwoord op eerdere schriftelijke vragen als later tijdens het plenaire debat over
de dieselfraude?2
Vraag 4
Welk statement heeft de RDW aan de NOS gegeven? Waarom is de Kamer hierover niet gelijktijdig
geïnformeerd?
Vraag 5
Wanneer verwacht de RDW de Europese terugroepactie voor Opel Zafira's te starten?
Vraag 6
In hoeverre zal de terugroepactie een verplichtend karakter hebben voor de automobilist?
Indien de terugroepactie niet verplicht is, welke consequenties kunnen dan – als uiterste
maatregel – worden verbonden aan een laag deelnemerspercentage? Kan op enig moment
sprake zijn van het intrekken van de typegoedkeuring? Kan daarbij onderscheid worden
gemaakt tussen auto’s die wel en auto’s die niet hebben deelgenomen aan de terugroepactie?
Vraag 7
Welke aanpassingen worden tijdens de terugroepactie aan de auto’s verricht? Wat is
het effect hiervan op de uitstoot, het verbruik en het vermogen van de betreffende
modellen? Welke instantie(s) ziet(n) toe op het deugdelijk uitvoeren van de terugroepactie?
Vraag 8
Is het waar dat de uitstoot bij de Opel Zafira enkel wordt verminderd bij temperaturen
tussen de 17 en 33 graden Celsius? Is het waar dat op hoogte de uitstootverminderende
systemen niet functioneren?
Vraag 9
Bij wie ligt het besluit tot het opzetten van een terugroepactie van Opel Zafira’s?
Kunt u per instantie, te weten de RDW, het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de Duitse
transportminister, Opel en de importeur, aangeven welke rol zij hierin hebben? Zijn
er nog andere instanties dan hiervoor genoemd, die hierin een rol hebben?
Vraag 10
Op basis van welke harde overtreding is besloten tot een grootschalige terugroepactie
van Opel Zafira’s?
Vraag 11
Kent u de berichten over mogelijke onregelmatigheden bij Fiatmodellen?3
Vraag 12
Welke typegoedkeuringsinstantie heeft de Europese typegoedkeuring voor genoemde Fiatmodellen
afgegeven? Is er enige betrokkenheid van Nederlandse instanties hierbij?
Vraag 13
Is het waar dat de emissiesystemen bij deze modellen na 22 minuten automatisch worden
uitgeschakeld, terwijl een laboratoriumtest 20 minuten duurt?
Vraag 14
Deelt u de mening van de KBA dat dit hier gaat om «ein hinreichender Nachweis einer
unzulässigen Abschalteinrichtung»? Wanneer is sprake van een vaststaand gegeven in
plaats van een vergaande aanwijzing?
Vraag 15
Hoe verloopt de samenwerking tussen enerzijds de Duitse en Nederlandse autoriteiten
en anderzijds de Italiaanse autoriteiten, aangezien Fiat weigert antwoorden te geven
op vragen van niet-Italiaanse autoriteiten? In hoeverre en op welke wijze kan Fiat
worden gedwongen mee te werken aan onderzoeken van niet-Italiaanse autoriteiten?
Vraag 16
Is ook voor deze Fiatmodellen een terugroepactie voorzien? Kunt u de Kamer op de hoogte
houden van ontwikkelingen hieromtrent?
Vraag 17
Wat is het verschil tussen instellingen van de software zoals Opel en Fiat die lijken
te hebben toegepast en zoals Volkswagen die heeft toegepast? Waarom oordelen de bevoegde
instanties dat in het ene geval wel sprake is van fraude en in het andere geval (nog)
niet?
Vraag 18
Worden er separaat aan de terugroepactie ook juridische stappen voorbereid tegen Opel
en Fiat, zoals bij Volkswagen? Zo nee, waarom niet?
X Noot
2Aanhangsel van de Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 1756 en debat over de uitstoot van dieselauto’s op 12 april 2016.