Vragen van het lid De Roon (PVV) aan de Minister van Defensie over de ernstige schade aan het voortstuwingssysteem van Zr. Ms. Karel Doorman (ingezonden 14 april 2016).

Vraag 1

Waarom is voor Zr. Ms. Karel Doorman een configuratie gekozen waarbij twee hoofdelektromotoren het schip aandrijven?1

Vraag 2

Zijn de ontwerpwijzigingen tussen 2006 en 2009, waarmee mede op de motoren werd bezuinigd, van invloed geweest op het ernstige defect aan een van de twee elektromotoren?2

Vraag 3

Klopt het dat een deel van het dek of de romp gesloopt moet worden zodat de defecte elektromotor vervangen kan worden?3 Zo ja, wie draait op voor deze kosten?

Vraag 4

Is het gebruikelijk dat bij het ontwerp van een marineschip geen rekening wordt gehouden met de mogelijkheid en/of noodzaak om een (elektro) motor te vervangen?

Vraag 5

Zijn bij andere Nederlandse marineschepen die beschikken over elektromotoren wel voorzieningen getroffen om een defecte elektromotor snel en effectief te kunnen vervangen?

Vraag 6

Welke garantiebepalingen heeft u ingeroepen? Bent u bereid om alle garantiebepalingen uit het contract met de leverancier van de motoren naar de Kamer toe te sturen?

Vraag 7

Niet alle proefvaarten van Zr. Ms. Karel Doorman waren afgerond op het moment dat het schip deelnam aan de Ebola-missie; heeft dat gevolgen voor het verhalen van de schade op de leverancier?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Vuijk (VVD), ingezonden 8 april 2016 (vraagnummer 2016Z07173).


X Noot
1

Kamerstuk 33 763, nr. 100

X Noot
2

Marineblad februari 2013,»Indrukwekkende maritieme logistieke capaciteit voor de hele krijgsmacht»

Naar boven