Vragen van de leden Bruins Slot en Van Helvert (beiden CDA) aan de ministers van Infrastructuur
en Milieu en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de onnodige regeldruk voor
vrijwilligers die voortvloeit uit de Regeling verkeersregelaars 2009 (ingezonden 21 maart
2016).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de uitzending van Goedemorgen Nederland van vrijdag 18 maart
2016, waaruit blijkt dat vrijwillige verkeersregelaars met onnodige en onpraktische
regelgeving te maken hebben?1
Vraag 2
Kunt u aangeven wat tot nog toe gedaan is met het advies van Actal om tot een aanzienlijke
vermindering van regeldruk voor vrijwilligers(verenigingen) te komen door het aanpassen
van de Regeling verkeersregelaars 2009?2
Vraag 3
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is in het overleg tussen het Ministerie van
Infrastructuur & Milieu, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Politie over het aanpassen van de Regeling
verkeersregelaars 2009? Wat is de planning om een aangepaste regeling gereed te hebben
en in te voeren?
Vraag 4
Klopt het dat de sport – als grootverbruiker van de Regeling verkeersregelaars 2009
– niet is aangesloten bij dit overleg? Zo ja, bent u bereid betrokken organisaties
zoals NOC*NSF en/of de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie uit te nodigen voor
het overleg, zodat zij vanuit de praktijk input kunnen leveren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Overweegt u om de onder de e-learning hangende database te hanteren als het landelijke
register van de evenementenverkeersregelaars? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke
termijn zal dit geregeld zijn?
Vraag 6
Bent u bereid te onderzoeken of en in hoeverre het mogelijk is om de geldigheidsduur
van de instructieverklaring te verruimen, bijvoorbeeld door te regelen dat bij verlenging
volstaan kan worden met het volgen van een verplichte opfriscursus om het kennisniveau
te borgen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Bent u bereid om de afzonderlijke aanstelling van evenementenverkeersregelaars aan
de hand van aanstellingsbesluiten door gemeenten af te schaffen, waartoe ook NOC*NSF
oproept?3 Zo nee, waarom niet? Zo ja, ziet u mogelijkheden om dit nog voor het nieuwe evenementenseizoen
te regelen?
Vraag 8
Bent u bereid de huidige geografische beperkingen van de aanstellingen op te heffen,
zodat organisatoren van gemeentegrens overschrijdende evenementen niet bij iedere
gemeente afzonderlijk aanstellingen hoeven aan te vragen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Bent u bereid het systeem van de aanstellingspassen af te schaffen? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 10
Klopt het dat de begeleidende motards bij bijvoorbeeld wielerwedstrijden, marathons,
triatlons en andere wedstrijdsporten of recreatieve evenementen die op de openbare
weg plaatsvinden, geen hesje verkeersregelaar mogen dragen en alleen staand naast
de motor een verkeerssignaal mogen geven? Zo ja, deelt u de mening van de Koninklijke
Nederlandse Wieler Unie dat het voor elke tegemoet komende auto afstappen, een hesje
aantrekken om vervolgens een teken te kunnen geven, theorie is en in de praktijk niet
werkt?4
Vraag 11
Indien het antwoord op vraag 10 bevestigend is, bent u dan bereid om de Regeling verkeersregelaars
2009 zodanig aan te passen, dat motards-verkeersregelaars zich mogen verplaatsen in
een herkenbaar hesje en ook aanwijzingen mogen geven als zij vrijwel stilstaan of
zich voortbewegen met de snelheid van de renners die zij begeleiden? Zo nee, waarom
niet?
X Noot
1WNL, Goedemorgen Nederland, vrijdag 18 maart 2016
X Noot
2Advies Actal, «Verminder regeldruk rond evenementenverkeersregelaars» (15 november
2013).
X Noot
3Brief NOC*NSF, «Vereenvoudigen regelgeving evenementenverkeersregelaars» (14 december
2015).
X Noot
4Brief KNWU, «Regelgeving verkeersregelaars – inzet motards» (14 december 2015)