Vragen van het lid Van Veldhoven (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu
over het bericht «Opel ontkent gesjoemel met software» (ingezonden 20 januari 2016).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Opel ontkent gesjoemel met software. Past Opel in het
geheim software aan sinds dieselgate?»1
Vraag 2
Kunt u aangeven of u of andere instanties, zoals de Rijksdienst voor het wegverkeer
(RDW) of de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek
(TNO), eerder dan het moment waarop de Vlaamse radio en Televisieomroep (VRT) dit
onderzoek wereldkundig maakte al vermoedens hadden of op de hoogte waren dat er mogelijk
door Opel in België of in Nederland in het geheim software van vervuilende modellen
werd aangepast, en/of dat de in het onderzoek genoemde types van Opel verdacht zijn
in het kader van het dieselschandaal? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke actie heeft
u destijds ondernomen?
Vraag 3
Kunt u aangeven in hoeverre het onderzoek van de VRT gevolgen heeft voor de Nederlandse
situatie inzake het dieselschandaal, aangezien het onderzoek laat zien dat het dieselschandaal
zich mogelijk niet beperkt tot enkel Volkswagen AG, omdat Opel niet tot de merken
behoort die onder Volkswagen AG vallen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de gevolgen
specificeren?
Vraag 4
Hebt u contact opgenomen met de Nederlandse Opeldealers naar aanleiding van dit verontrustende
onderzoek? Zo nee, waarom niet en bent u überhaupt voornemens om contact met de Opeldealers
op te nemen? Welke vragen gaat u in dat geval stellen? Zo ja, wat heeft dit contact
opgeleverd en kunt u dit in detail beschrijven?
Vraag 5
Hebt u contact opgenomen met het bedrijf of de fabrikant Opel zelf naar aanleiding
van dit verontrustende onderzoek? Zo nee, waarom niet? Bent u überhaupt voornemens
om contact met Opel op te nemen? Welke vragen gaat u in dat geval stellen? Zo ja,
wat heeft dit contact opgeleverd en kunt u dit in detail beschrijven?
Vraag 6
Bent u voornemens überhaupt deze berichtgeving van de VRT, al dan niet via uw Belgische
ambtsgenoot, op waarde te beoordelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dit aanpakken?
Vraag 7
Bent u bereid om zelf bij de Nederlandse Opeldealers en/of Opel na te gaan of er in
Nederland sprake van is dat verschillende officiële Opel-dealers de laatste maanden
in het geheim de software van auto's van het merk Opel Zafira Tourer 2014 met een
1.6 liter-dieselmotor aangepast hebben? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de Kamer
van de uitkomsten van deze informatie-inwinning op de hoogte stellen?
Vraag 8
Bent u bereid om zelf bij de Nederlandse Opeldealers en/of Opel na te gaan of er ook
in Nederland in 2015 geen enkele terugroepactie door Opel gelanceerd is om betere
emissiewaarden te realiseren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de Kamer van de uitkomsten
van deze informatie-inwinning op de hoogte stellen?
Vraag 9
Kunt u aangeven welke actie u voornemens bent te nemen naar aanleiding van het onderzoek
van de VRT? Zo nee, betekent dit dat u geen enkele actie onderneemt naar aanleiding
van het onderzoek van de VRT? Zo ja, kunt u in detail beschrijven welke acties u van
plan bent te nemen?
Vraag 10
Hoe beoordeelt u de intentie van Opel België om voorlopig zelf geen onderzoek te starten
naar misstanden die in het VRT-onderzoek boven water lijken te zijn gekomen en dat
men wacht op een stap van het hoofdkantoor in deze zaak? Bent u voornemens Opel Nederland
te verzoeken wel een onderzoek in te stellen? Zo nee, bent u voornemens richting het
hoofdkantoor van Opel een signaal af te geven dat het voor Nederland belangrijk is
om uitsluitsel te krijgen over of er al dan niet gesjoemeld is met een of meerdere
Opelmodellen?
Vraag 11
Kunt u aangeven of, en zo ja hoe, de RDW zal reageren op de berichtgeving van de VRT?
Is de RDW voornemens om actie te ondernemen naar aanleiding van het onderzoek? Zo
ja, waaruit bestaat die actie? Zo nee, gaat u de RDW verzoeken actie te ondernemen
naar aanleiding van het onderzoek van de VRT?
Vraag 12
Deelt u de mening dat, wanneer zou blijken dat Opel inderdaad in het geheim systematisch
software-updates heeft uitgevoerd om gesjoemel met de uitstoot van bepaalde modellen
onder de pet te houden, dit verwerpelijk is en dat autobedrijven simpelweg eerlijk
en transparant moeten zijn over hun product en de prestaties van dat product, zeker
in het kader van het lopende dieselschandaal? Zo nee, waarom niet?