Vragen van het lid Bouwmeester (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport over de advertentie van Zorgverzekeraars Nederland: «Je kunt niet iedere
Nederlander toegang geven tot de allerbeste zorg zonder af en toe «nee» te verkopen»
(ingezonden 16 september 2015).
Vraag 1
Kent u de advertentie van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) over de uitgangspunten van
het Nederlandse zorgstelsel en de rol van zorgverzekeraars hierin?1
Vraag 2
Wat vindt u van de voorliggende poging tot dialoog en zelfreflectie van ZN?
Vraag 3
Deelt u de mening dat de mogelijkheid tot dialoog met ZN een sympathiek initiatief
is, maar dat de tekst in deze advertentie hiertoe een gemiste kans betekent, aangezien
in deze advertentie vooral sprake is van het zenden van een standpunt en zienswijze
van ZN in plaats van een vraag aan het publiek tot meedenken, kritiek en advies?
Vraag 4
Deelt u de mening dat een dialoog tussen verzekerden en zorgverzekeraars een waardevolle
kans kan bieden tot het verhogen van het vertrouwen van de burger in zorgverzekeraars,
dat op dit moment laag is? Zo nee, waarom niet?2
Vraag 5
Vindt u ook dat deze mogelijkheid tot verhogen van vertrouwen in zorgverzekeraars
er alleen is wanneer alle betrokken partijen openstaan voor oplossingen en verschillende
zienswijzen?
Vraag 6
Welke rol ziet u voor uzelf weggelegd bij de verdere stimulering van een dialoog tussen
verzekerden, zorgverzekeraars en zorgaanbieders? Welke verbeterpunten ziet u nog met
betrekking tot deze dialoog?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het jammer is dat ZN een open dialoog zegt na te streven, maar
met deze advertentie met name lijkt te sturen op de financiële kant van de zorg, in
plaats van een bredere selectie van onderwerpen, zoals onder andere preventie, zeggenschap
en dienstverlening aan verzekerden?
Vraag 8
Wat is uw mening over de twee gestelde uitgangspunten van het zorgstelsel in de advertentie,
te weten «solidariteit» en «duidelijke regels»? Kent u de motivatie van ZN om van
deze twee uitgangspunten uit te gaan? Komt dit overeen met de uitgangspunten die door
u worden uitgedragen?
Vraag 9
Deelt u de mening dat de uitgangspunten van het Nederlandse zorgsysteem veel verder
reiken dan slechts solidariteit en duidelijke regels, en dat bijvoorbeeld kwaliteit
van zorg, zeggenschap en transparantie minstens zo belangrijke waarden zijn binnen
het systeem? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Hoe ziet u de stelling van ZN met betrekking tot het «nee» moeten verkopen door zorgaanbieders
en zorgverzekeraars, om zo iedere Nederlander toegang te kunnen geven tot de allerbeste
zorg? Hoe verhoudt deze stelling zich tot de taak van zorgverzekeraars om de toegang
tot zorg – waar iedereen recht op heeft – te waarborgen, zeker met betrekking tot
de zorgplicht van zorgverzekeraars?
Vraag 11
Bent u het eens met de gestelde algemene boodschap van de branchevereniging van zorgverzekeraars,
en ziet u de boodschap van ZN zodanig als een verlengde van uw beleid? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 12
Hoe gaat u als stelselverantwoordelijke erop sturen dat de uitvoerende partijen binnen
het stelsel, zoals zorgverzekeraars, het beleid uiteindelijk uitvoeren binnen dezelfde
waarden en uitgangspunten, zoals deze in het beleid zijn vormgegeven? Wat is de concrete
invulling van uw verantwoordelijkheid wanneer er tegenstrijdigheden spelen tussen
deze waarden en uitgangspunten binnen het beleid, en bij de uitvoerende partijen hiervan?
X Noot
1Zorgverzekeraars Nederland. «Je kunt niet iedere Nederlander toegang geven tot de
allerbeste zorg zonder af en toe «nee» te verkopen». 14 september 2015 in Het Financieele
Dagblad.
X Noot
2GfK. Trust Compass Onderzoek: Zorgverzekeraars. 26 augustus 2015.