Vragen van het lid Siderius (SP) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over de sluiting van een school voor speciaal onderwijs «de Ambelt» door
de invoering van het passend onderwijs (ingezonden 10 september 2015).
Vraag 1
Acht u het wenselijk dat een school voor speciaal onderwijs «de Ambelt» met 2.100
leerlingen en 606 medewerkers gaat sluiten vanwege de invoering van passend onderwijs?1
2
Vraag 2
Is de sluiting van «de Ambelt» in uw ogen een direct gevolg van het passend onderwijs?
Zo nee, wat ligt er wel ten grondslag aan de sluiting van deze school? Kunt u uw antwoord
toelichten?3
4
Vraag 3
Hoe verhoudt dit bericht zich met uw opmerking dat er geen «busladingen kinderen vanuit
het speciaal onderwijs richting de normale basisscholen zouden gaan»?5 Bent u tevreden nu er 2.100 leerlingen met gedragsproblemen en lichamelijke of verstandelijke
beperkingen uit hun gestructureerde en vertrouwde onderwijsomgeving worden gerukt
en in overvolle klassen in het reguliere onderwijs worden gestopt?6
Vraag 4
Acht u het wenselijk dat lokale voorzieningen voor speciaal onderwijs verdwijnen en
(deels) ondergebracht worden bij het reguliere onderwijs? Kunt u toelichten welke
risico’s er zijn met betrekking tot de kwaliteit en kwantiteit van de specifieke begeleiding
en ondersteuning?
Vraag 5
Betekent het onderbrengen van lokale voorzieningen voor speciaal onderwijs in het
reguliere onderwijs dat leerlingen met gedragsproblemen en lichamelijke of verstandelijke
beperkingen in klassen van soms wel meer dan 30 leerlingen terecht gaan komen? Zo
ja, acht u dit wenselijk? Zo nee, welke maatregelen gaat u nemen om dit te voorkomen?
Vraag 6
Speelt het verdwijnen van de ambulante begeleiding naar de samenwerkingsverbanden
volgens u een rol in het niet meer levensvatbaar zijn van het speciaal onderwijs?
Acht u dit een wenselijke ontwikkeling?
Vraag 7
Kunt u garanderen dat alle 606 medewerkers van «de Ambelt» een (vergelijkbare) baan
in het regulier onderwijs kunnen krijgen, oftewel verwacht u dat deze sluiting negatieve
gevolgen gaat hebben voor de begeleiding van de leerlingen doordat er mankracht en
expertise verloren gaat? Kunt u dit toelichten?
Vraag 8
Verwacht u dat er binnen afzienbare tijd meer grote scholengemeenschappen voor speciaal
onderwijs zullen sluiten? Zo ja, welke scholen voor speciaal onderwijs gaat het om?
Acht u dit een wenselijke ontwikkeling?
Vraag 9
Erkent u dat voor specifieke leerlingen het speciaal onderwijs het beste en effectiefste
onderwijs is dat men kan krijgen? Zo ja, hoe gaat u dit uitsterfscenario van het speciaal
onderwijs een halt toe roepen?
Vraag 10
Hoe staat u tegenover de opmerking dat slechts 3,4% van de leerlingen speciaal onderwijs
of begeleiding mogen krijgen en dat de huidige 5,5% te veel is? Acht u deze financiële
prikkel wenselijk? Deelt u de mening dat het beter is om onderwijsinhoudelijk te beoordelen
of een leerling naar het speciaal onderwijs kan in plaats van financieel? Hoe gaat
u perverse prikkels door de bezuinigingen in specifieke samenwerkingsverbanden voorkomen?
Vraag 11
Welke risico’s signaleert u wanneer meerdere scholen voor speciaal onderwijs hun deuren
moeten sluiten? Is er in uw ogen een bovengrens of een ondergrens aan het aantal onderwijsplekken
voor leerlingen in het speciaal onderwijs? Kunt u dit toelichten?
Vraag 12
Wat is uw mening over het gevolg dat leerlingen die een meer specialistischere vorm
van zorg in het onderwijs nodig hebben dadelijk een grotere afstand, naar Apeldoorn
of Zwolle, moeten reizen? Acht u dat wenselijk?
Vraag 13
Wat heeft u tot op heden gedaan met de aanbevelingen uit «het speciaal onderwijs aan
het woord»?7
Vraag 14
Wat is het moment dat u gaat constateren dat het experiment met het zogenaamde passend
onderwijs is mislukt? Wanneer ziet u in dat de invoering van het passend onderwijs
voor veel leerlingen catastrofaal blijkt te zijn?
Vraag 15
Bent u bereid om per direct te stoppen met het experiment passend onderwijs nu blijkt
dat leerlingen, docenten en de onderwijskwaliteit forse schade oplopen?
X Noot
1Stentor, «School heft zichzelf op», 9 september 2015
X Noot
3Stentor, «School heft zichzelf op», 9 september 2015
X Noot
5Zie het vragenuur van 1 september 2015
X Noot
6Stentor, «Speciale scholen lopen leeg», 9 september 2015