Vragen van het lid Hachchi (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
over het bericht «Een jaar na MH17: nog steeds vliegen boven conflictgebieden» (ingezonden
15 juli 2015).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Een jaar na MH17: nog steeds vliegen boven conflictgebieden»?1
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat KLM en Air France vliegen boven conflictgebieden zoals Mali,
Zuid-Sudan en de Sinaïwoestijn?
Vraag 3
Was u of waren andere leden van de regering ervan op de hoogte dat KLM, ondanks eerdere
berichtgeving die het tegenovergestelde suggereerde, toch ervoor kiest om over deze
conflictgebieden te vliegen?
Vraag 4
Zo ja, heeft de regering stappen gezet om KLM ervan te weerhouden boven deze conflictgebieden
te vliegen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Hoe beoordeelt u de informatievoorziening aan de reizigers van KLM hieromtrent?
Vraag 6
Is de regering ervan op de hoogte welke wapens er in de genoemde gebieden aanwezig
zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u aangeven welke wapens dit zijn en of deze
wapens mogelijkerwijs een risico vormen voor vliegen op een verondersteld veilige
vlieghoogte van 10 kilometer?
Vraag 7
Kunt u vervolgens op basis van de informatie die u tot uw beschikking heeft, dus inclusief
informatie van eigen inlichtingen- en veiligheidsdiensten en/of bevriende diensten,
bevestigen dat er ten aanzien van deze gebieden een veiligheidsrisico bestaat, bijvoorbeeld
vanwege raketten die vanuit de Sinaïwoestijn worden afgevuurd?
Vraag 8
Zo nee, kunt u aangeven wat de risico-inschatting van de regering ten aanzien van
deze gebieden is? Kunt u vervolgens aangeven hoe de regering een veiligheidsrisico,
ook op deze veilig veronderstelde hoogte, precies kan uitsluiten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Zo ja, kunt u aangeven of er meer conflictgebieden zijn waarbij een veiligheidsrisico,
ook op de verondersteld veilige vlieghoogte van 10 kilometer, niet uit te sluiten
is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Deelt de regering actief de voor haar beschikbare informatie en risicoanalyse voor
conflictgebieden zoals Mali, Zuid-Sudan en de Sinaïwoestijn met KLM? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 11
Ontvangen luchtvaartmaatschappijen naar uw mening alle benodigde informatie over conflictgebieden
om de juiste afweging te maken over vliegroutes? Kunt u garanderen dat KLM van haar
eigen overheid alle benodigde informatie krijgt om de juiste veiligheidsafweging inzake
vliegroutes te maken?
Vraag 12
Zo ja, hoe verklaart u dat KLM er desalniettemin voor kiest om over conflictgebieden
zoals Mali, Zuid-Sudan en de Sinaïwoestijn te vliegen?
Vraag 13
Deelt u de mening dat het slechts een veronderstelling is gebleken dat een vlieghoogte
van 10 kilometer boven conflictgebieden veilig is, en dat luchtvaartmaatschappijen
beter geheel niet over conflictgebieden kunnen vliegen, zoals dat ook niet meer het
geval is bij Irak, Syrië en Libië? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Zo ja, bent u van mening dat vliegtuigmaatschappijen vliegen over dit soort conflictgebieden
in algemene zin simpelweg moeten vermijden, om ieder mogelijk veiligheidsrisico te
voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 15
Zo ja, bent u voornemens om KLM ervan te overtuigen om, zoals dit reeds het geval
is ten aanzien van Irak, Syrië en Libië, niet over conflictgebieden zoals Mali, Zuid-Sudan
en de Sinaïwoestijn te vliegen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Deelt u de mening dat de veiligheid van passagiers te allen tijde voorop moet staan
bij het kiezen van vliegroutes?