Vragen van de leden Omtzigt en Van Helvert (beiden CDA) aan de Staatssecretarissen
van Financiën en van Infrastructuur en Milieu over het dreigende gat in de begroting
door de snel stijgende verkoop van o.a. de Volvo XC90 en daarmee een herhaling van
het drama eind 2013 met plug in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander (ingezonden
7 mei 2015).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de Volvo XC90 T8 Twin Engine nu in de theoretische
testen zijn CO2-percentage heeft weten te drukken tot vlak onder de grens van 50 gram/kilometer en
dat de bijtelling in 2015 derhalve 7% van de cataloguswaarde bedraagt?1
Vraag 2
Klopt het dat deze auto onder ideale omstandigheden 43 kilometer elektrisch kan rijden
en dan hij daarna zijn volle gewicht van 2.750 kilogram voortbeweegt met een benzinemotor?
Vraag 3
Hoeveel belastingsubsidie kost een enkele Volvo XC90 T8 Twin Engine tijdens een leasecontract
van vijf jaar in vergelijking met een auto met dezelfde cataloguswaarde en 25% bijtelling?
Hoeveel milieuwinst wordt er geboekt voor de deze belastingsubsidie en staat dat in
verhouding?
Vraag 4
Klopt het dat de 7% bijtellingscategorie nu vol zit met grote auto’s, die wanneer
ze door hun 30–40 kilometer range zijn, vaak niet zo zuinig rijden zoals: Audi A3
e-tron, BMW i3 Range Extender, BMW i8, Ford C-Max Energi, Mercedes-Benz C 350 Plug-in,
Mercedes-Benz C 350 Plug-in Estate, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota
Prius Plug-in, Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Passat GTE Volkswagen Passat Variant
GTE, de Volvo V60 Plug-in Hybri en natuurlijk de Volvo XC90 T8 Twin Engine? Zijn er
nog andere modellen?
Vraag 5
Kunt u voor de periode gelegen tussen januari 2013 en april 2014 aangeven hoeveel
auto’s met een theoretisch verbruik tussen de 1 en 50 gram CO2/km per maand geregistreerd worden en hoeveel dat de schatkist kost aan gemiste BPM,
MRB en bijtelling (bij een leasecontract van 60 maanden)?
Vraag 6
Hoeveel auto’s verwacht u dat er geregistreerd worden in deze categorie tussen 1 mei
en 31 december 2015?
Vraag 7
Herinnert u zich de toezegging dat u het gebruik van hybride auto’s in kaart zou brengen?2
Vraag 8
Is het hierin aangekondigde onderzoek al af en kunt u dat nu vast met de Kamer delen?
Vraag 9
Herinnert u zich dat de Algemene Rekenkamer in 2013 in haar verantwoordingsonderzoek
een speciaal thema wijdde aan Fiscale stimulering zuinige auto’s met gederfde inkomsten
in 2013: van 1,5 miljard euro en meer dan 5 miljard euro totaal?
Vraag 10
Herinnert u zich dat drie conclusies van het Rekenkameronderzoek waren:
-
– Stimuleren zuinige auto’s is een dure maatregel voor verminderen CO2;
-
– Testmethode nieuwe auto’s leidt tot papieren werkelijkheid; en
-
– Praktijkverbruik nieuwe auto's onbekend?
Vraag 11
Herinnert u zich dat u toezegde om alle aanbevelingen van de Rekenkamer op te volgen?
Vraag 12
Kunt u per aanbeveling aangeven hoe die is opgevolgd en waar de relevante informatie
gevonden kan worden?
Vraag 13
Herinnert u zich dat een verkoophausse van Mitsubishi Outlanders, Volvo V60»s en andere
auto’s in de laatste maanden van 2013 de schatkist honderden miljoenen kostten en
nauwelijks wat opleverden? Deelt u de mening dat het noodzakelijk is een herhaling
van zo’n scenario te voorkomen?
Vraag 14
Ziet u in deze ontwikkeling aanleiding om de verhoging van de bijtelling van 7% naar
15% versneld door te voeren op bijvoorbeeld 1 juli 2015 en de meeropbrengst terug
te geven in lagere autobelastingen voor alle automobilisten? En zijn er eventueel
andere maatregelen die u kunt nemen?
Vraag 15
Kunt u, gezien de vraag over verantwoording en versnelde verhoging van de bijtelling
deze vragen voor verantwoordingsdag beantwoorden?
X Noot
2«Tijdens het wetgevingsoverleg hebben verschillende leden hun aarzelingen naar voren
gebracht over de forse fiscale stimulering van semi-elektrische auto’s, terwijl in
de praktijk zou blijken dat deze vooral op conventionele autobrandstoffen rijden.
Om die reden hecht ik groot belang aan het in kaart brengen van de ontwikkelingen
van het praktijkverbruik van de zogenoemde semi-elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 1-50 gram/km. Indien blijkt dat deze elektrische rijders eigenlijk vooral
conventioneel tanken, wil ik onderzoeken hoe dan wel een daadwerkelijke bijdrage kan
worden geleverd aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Daar zal uw Kamer in de Autobrief 2.0 over geïnformeerd worden.», Kamerstuk
34 002, nr. 21.