Vragen van de leden Van Helvert en Omtzigt (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over het grote aantal ongevallen met dodelijke afloop op de rijksweg N36 tussen Almelo en Ommen (ingezonden 3 februari 2015)

Vraag 1

Kunt u een overzicht geven van de ongevallen die hebben plaatsgevonden op de N36 tussen 1 januari 2007 en 31 januari 2015 op de rijksweg N36 (op het traject Almelo/Wierden Arrierveld/Ommen)?

Vraag 2

Kunt u aangeven hoeveel mensen op deze weg zijn omgekomen en hoeveel mensen (zwaar) gewond geraakt zijn?

Vraag 3

Hoeveel mensen zijn door een verkeersongeval om het leven gekomen op de N36 over deze periode gemeten per miljoen voertuigkilometers?

Vraag 4

Hoeveel mensen zijn door een verkeersongeval om het leven gekomen per miljoen voertuigkilometers op vergelijkbare wegen, te weten rijkswegen, over deze periode?

Vraag 5

Hoeveel procent onveiliger is de N36 in vergelijking met een gemiddelde rijksweg?

Vraag 6

Deelt u de mening dat er een forse urgentie is om deze weg veiliger te maken?

Vraag 7

Hoeveel jaar komt de onveiligheid op de N36 al voor op de agenda van de bestuurlijke overleggen en worden er afspraken gemaakt over monitoring, verbetering en plannen?

Vraag 8

Kunt u aangeven voor elk van de in februari 2014 aangekondigde maatregelen, welke hieronder worden weergegeven, wanneer deze eindelijk worden uitgevoerd en opgeleverd?

Deelt u de mening dat urgentie hier echt aan de orde is?1

  • Reconstructie en verbeteren visuele geleiding op de aansluiting A35/N36

  • Reconstructie bocht spoortunnel Almelo-Wierden en realisatie rijbaanscheiding ter hoogte van deze spoortunnel

  • Reconstructie en verlenging rijbaanscheiding bij aansluiting Aadorp

  • Reconstructie en verlenging rijbaanscheiding bij aansluiting Almelo-Noord

  • Verlengen van uitvoegstrook bij aansluiting Vriezenveen

  • Verlengen in en uitvoegstroken en plaatsen van rijbaanscheiding bij de verzorgingsplaatsen Hazepad en Smokkelpad

  • Verlengen uitvoegstroken bij aansluiting Westerhaar

  • Verlengen en reconstructie uitvoegstrook aansluiting Beerzerveld

Vraag 9

Bent u bereid om alsnog een ongelijkvloerse kruising bij Beerze in overweging te nemen, zoals eerder is bepleit?2

Vraag 10

Welke extra maatregelen zult u de komende jaren nemen om deze weg veiliger te maken en ervoor te zorgen dat deze weg net zo veilig wordt als een gemiddelde rijksweg?

Vraag 11

Kunt u deze vragen voor 20 februari 2015 beantwoorden, opdat u goed voorbereid naar Twente kunt gaan en u daar kunt laten zien hoe de problemen werkelijk aangepakt zullen worden?


X Noot
1

TC Tubantia, 13 januari 2015, «Waarom gebeurt er niets op de N36»?

X Noot
2

Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2013–2014, nr. 2177

Naar boven