Kamervragen zonder Antwoord
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vraag | Datum indiening |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 2014Z21453 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vraag | Datum indiening |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 2014Z21453 |
Kent u de berichten «Vier leerlingen IJburg College persten jaar lang leeftijdsgenoten af»1, «IJburg College wist wél van afpersing scholieren»2 en «Leerlingen in heel Amsterdam slachtoffer van afpersing»?3
Wat is uw reactie op deze ernstige afpersingspraktijken, mishandelingen en doodsbedreigingen door vier leerlingen, die tot een onveilige situatie voor medeleerlingen hebben geleid? Zijn meer situaties op scholen bekend waarbij medeleerlingen gestructureerd en systematisch worden afgeperst en bedreigd, aangezien dergelijke praktijken volgens verscheidene rectoren van Amsterdamse scholen op alle scholen voorkomen? Zo ja, wat is uw reactie?
Op welke manier wordt op dit moment de veiligheid van de leerlingen gegarandeerd, in het bijzonder van de slachtoffers?
Wanneer heeft de Onderwijsinspectie zich door de school laten informeren? Heeft de school verkeerd gehandeld door de ernstige incidenten niet te melden aan de Inspectie? Ziet u alsnog aanleiding om de Inspectie te vragen een onderzoek in te stellen?
Waarom werd in september bij de aanstelling van een schoolagent nog gesproken van een «pilot zonder directe aanleiding»?4 Is de aanstelling van de schoolagent effectief geweest?
Op welke manier zijn scholen in staat om dergelijke georganiseerde afpersingspraktijken binnen de school tegen te gaan, aangezien deze zowel binnen als buiten de school plaatsvinden? Op welke manier kunnen scholen hierbij samenwerken met de politie?
Bent u bereid om in overleg met het onderwijsveld (waaronder de VO-raad) en de politie te onderzoeken of dergelijk gedrag, waaronder ernstige en gestructureerde afpersing, mishandeling en bedreiging ook op andere scholen plaatsvindt? Bent u bereid om in overleg met het onderwijsveld en de politie advies te geven aan scholen die met ernstige en gestructureerde afpersing, mishandeling en bedreiging te maken hebben en scholen te helpen om deze praktijken eerder te signaleren?
Het Parool, 8 november 2014, Vier leerlingen IJburg College persten jaar lang leeftijdsgenoten af, http://www.parool.nl/parool/nl/4030/AMSTERDAM-OOST/article/detail/3785093/2014/11/08/Vier-leerlingen-IJburg-College-persten-jaar-lang-leeftijdsgenoten-af.dhtml
Het Parool, 10 november 2014, IJburg College wist wél van afpersing scholieren, http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/3787095/2014/11/10/IJburg-College-wist-wel-van-afpersing-scholieren.dhtml
Het Parool, 15 november 2014, Leerlingen in heel Amsterdam slachtoffer van afpersing, http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3790604/2014/11/15/Leerlingen-in-heel-Amsterdam-slachtoffer-van-afpersing.dhtml
Het Parool, 16 september 2014, Ook het IJburg College krijgt een schoolagent, http://www.parool.nl/parool/nl/4030/AMSTERDAM-OOST/article/detail/3748929/2014/09/16/Ook-het-IJburg-College-krijgt-een-schoolagent.dhtml
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2014Z21453.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.