Vragen van de leden Omtzigt (CDA) en Sjoerdsma (D66) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken en van Veiligheid en Justitie over MH17 (ingezonden 24 oktober 2014).

Vraag 1

Herinnert u zich dat de Minister-President in zijn inleiding tijdens de briefing in de Tweede Kamer, op 21 juli jl, de eerste keer dat er over de MH17 gesproken werd, zei: «Er zijn inmiddels sterke aanwijzingen over de toedracht van de ramp»?1

Vraag 2

Herinnert u zich dat u op 24 juli jl. aan de Kamer schreef «De verontwaardiging is des te groter nu de aanwijzingen zich opstapelen dat het vliegtuig met een raket is neergehaald»?2

Vraag 3

Welke aanwijzingen waren dat en op welke wijze zijn die aanwijzingen geverifieerd? Welke conclusies zijn nu, bijna 100 dagen later, getrokken?

Vraag 4

Is er ooit aan de strijdende partijen verzocht om een inventaris te geven van beschikbare BUK-raketten en andere raketten in de regio rond het neergeschoten vliegtuig? Zo ja, hoe en wanneer?

Vraag 5

Wanneer hebben de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en het Nederlandse Openbaar Ministerie om de volgende zaken gevraagd en wanneer hebben ze deze in hun geheel gekregen:

  • a. De satellietbeelden van de Amerikaanse regering, beginnende ten minste 10 dagen voor de crash om de zware wapens te kunnen volgen.

  • b. De satellietbeelden van de Russische regering, ook met een lange leadtime.

  • c. De data van de AWACS-vliegtuigen van 17 juli (die volgens de antwoorden van de Duitse regering veel informatie bevatten).

  • d. De radardata van de Oekraïense autoriteiten, zowel van het gebied boven de 32.000 voet als het gebied daaronder, ten tijde van de crash (vanaf een uur voor de crash tot een uur na de crash).

  • e. De radardata van de Russische autoriteiten, zowel van het gebied boven de 32.000 voet als het gebied daaronder, ten tijde van de crash (vanaf een uur voor de crash tot een uur na de crash).

  • f. De originele ATC tapes met alle gesprekken tussen de luchtverkeersleiding en de MH17.

Vraag 6

Hoeveel keer en wanneer heeft Nederland of Australië in de periode na 6 augustus tot heden de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) verzocht de omgeving van de MH17 crash site te bezoeken om de veiligheid aldaar te beoordelen? Wat was de beoordeling van de OVSE?

Vraag 7

Kunt u de kennisgeving aan luchtvarenden (Notice to Airmen – NOTAM) waarnaar het Erratum in het rapport van de Onderzoeksraad verwijst, aan de Kamer doen toekomen?

Vraag 8

Wie heeft die NOTAM notificatie in Nederland ontvangen en gezien? Welke reactie is er ondernomen op de NOTAM notificatie?

Vraag 9

Welke strijdende partijen hebben de rampplek sinds juli 2014 beschoten? Op welk moment is aan welke strijdende partij verzocht de rampplek niet langer te beschieten?

Vraag 10

Wanneer heeft u de Oekraïense State Emergency Services (SES) om de logboeken van de zoekactie verzocht en wanneer heeft u ze in handen gekregen?

Vraag 11

Kunt u deze vragen uiterlijk 24 uur voor het volgende algemeen overleg over de MH17 beantwoorden?


X Noot
1

Verslag van een technische briefing, gehouden op 21 juli 2014, over de stand van zaken i.v.m. vlucht MH17 (33 997, nr. 11).

X Noot
2

Brief aan de Kamer d.d. 24 juli 2014 inzake stand van zaken i.v.m. vlucht MH17 en uitkomst Raad Buitenlandse Zaken 22 juli 2014 (Kamerstuk 33 997, nr. 1).

Naar boven