Vragen van de leden Ulenbelt en Smaling (beiden SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het bericht «Mogelijk chloortrein van AkzoNobel door Overijssel vanwege staking Rotterdam» (ingezonden 3 oktober 2014).

Vraag 1

Bent u op de hoogte van het bericht dat AkzoNobel voorbereidingen treft om weer chloortreinen te laten rijden, nu er een tekort aan chloor dreigt te ontstaan vanwege stakingen bij de chloorfabriek in het Botlekgebied?1

Vraag 2

Ben u van mening dat dit transport is toegestaan binnen het convenant dat AkzoNobel heeft afgesloten met de rijksoverheid in 2006, waarin duidelijk gesteld wordt dat er alleen uitzonderlijk transport mag plaatsvinden in geval van onderhoud bij de fabriek? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3

Deelt u de mening dat dit stakingsbreking betreft, wat regelrecht ingaat tegen het internationale stakingsrecht, zoals vastgelegd door de Verenigde Naties? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4

Gaat u in gesprek met AkzoNobel om dit mogelijke transport tegen te houden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5

Gaat u zich inzetten om te voorkomen dat dit soort situaties zich vaker voordoen, door met de werkgever in overleg te treden om de arbeidsvoorwaarden van de stakende werknemers te verbeteren? Zo nee, waarom niet?

Vraag 6

Wilt u deze vragen beantwoorden voordat AkzoNobel een besluit neemt dat invloed op de staking heeft?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Hoogland en Cegerek (beiden PvdA), ingezonden 2 oktober 2014 (vraagnummer: 2014Z17068).


X Noot
1

«Mogelijk chloortrein van AkzoNobel door Overijssel vanwege staking Rotterdam» RTV Oost website, 1 oktober 2014.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=199711&cat=1

Naar boven