Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over de CBS
cijfers met dramatische dalende verkoop van diesel en LPG, die volgens de regeringspartijen
op merkwaardige wijze helemaal niets met de verhoging van de accijns te maken zouden
kunnen hebben evenals de volharding van de regering dat deze accijnsverhoging € 280
miljoen oplevert dit jaar (ingezonden 27 augustus 2014).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de CBS-cijfers over de verkoop van de brandstof in de maanden
januari tot en met juni 2014?1
Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van het feit dat de dieselverkoop gedaald is met meer dan 9%
in de maand juni 2014? En de dat de verkoop van LPG met meer dan 28% is ingestort?
Vraag 3
Beoordeelt u de cijfers van het CBS als objectief en geschikt om beleid op te baseren?
Vraag 4
Deelt u de mening dat de daling van de verkoop van motorbrandstoffen voor het overgrote
deel te danken is aan de accijnsverhoging die per 1 januari jl. is doorgevoerd?
Vraag 5
Kunt u een update van tabel 1, 2, 3 en 4 uit de brief over de evaluatie van de accijnsverhoging
(Kamerstuk 33 752, nr. 93) aan de Kamer doen toekomen, waarin de gegevens van de eerste zes maanden verwerkt
zijn?
Vraag 6
Kunt u ook een update geven van de tabellen en grafieken in de bijlage bij die brief
aan de Kamer, voor zover de informatie voorhanden is, en dan in ieder geval van de
tabellen met inkomsten van de accijnzen en de grafiek met de liters benzine en diesel
wegverkeer en de omzet van de detailhandel?
Vraag 7
Hoe hoog was de raming van de accijnsinkomsten, uitgesplitst per brandstofsoort, in
de Miljoenennota bijna een jaar geleden?
Vraag 8
Hoe hoog was de raming van de accijnsinkomsten, uitgesplitst per brandstofsoort, in
de Voorjaarsnota 2014?
Vraag 9
Hoe hoog is de huidige raming van de accijnsinkomsten, uitgesplitst per brandstofsoort?
Vraag 10
Hoeveel zijn de ramingen nu al naar beneden bijgesteld?
Vraag 11
Hoe hoog is de meeropbrengst in accijnzen die u geraamd had bij de Miljoenennota?
Vraag 12
Zou u, met de kennis van nu, de accijnsverhoging per 1 januari 2014, weer doorvoeren?
Vraag 13
Bent u bereid de accijnsverhoging op diesel en LPG terug te draaien, nu die niets
oplevert?
Vraag 14
Is het ondertussen tijd om de grenseffecten van de accijnsverhogingen en van btw-tarieven
op te nemen in de modellen die het Ministerie van Financiën hanteert voor de ramingen?
Vraag 15
Hoeveel heeft de accijnsverhoging opgeleverd?
Vraag 16
Hoeveel zou het in werkelijkheid en volgens de ramingen kosten om de accijnsverhoging
op LPG en diesel terug te draaien?
Vraag 17
Bent u bereid deze vragen voor 9 september aanstaande te beantwoorden zodat er nog
voor Prinsjesdag een extra debat over gevoerd kan worden?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Van Klaveren
en Bontes (beiden Bontes/Van Klaveren), ingezonden 26 augustus 2014 (vraagnummer 2014Z14360).
X Noot
1Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen 27-8-2014 (bron: Statline, online
database, http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80101NED&D1=51-52,57&D2=0&D3=275-277,279-281,283-285,287-289,292-294,296-298&HDR=G1,G2&STB=T&VW=T)