Vragen van het lid Visser (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
over het bericht «Antifraudecomputer in taxi zo lek als mandje» (ingezonden 2 mei
2014).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Antifraudecomputer in taxi zo lek als mandje» en het
in het artikel genoemde onderzoek van Vallenduuk Advocaten?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op dit artikel, en op de genoemde bezwaren en beweringen dat de
Boordcomputer Taxi (BCT) een aantasting van de privacy zou zijn, fraudegevoelig zou
zijn en ook niet op tijd geleverd zou kunnen worden? Kunt u aangeven hoe aan deze
bewaren tegemoet wordt gekomen? Welke doelstellingen worden beoogd met de BCT?
Vraag 3
Welke acties zijn er gezamenlijk met de taxibranche ondernomen om het BCT-systeem
zo goed mogelijk te implementeren? Bent u er van op de hoogte dat de voertuigen van
vele taxibedrijven en/of -centrales reeds waren voorzien van goed functionerende computersystemen?
Zo ja, waarom is hier dan aan voorbij gegaan?
Vraag 4
Kan nogmaals onderbouwd worden wat de meerwaarde is van de zogenoemde digitale handtekening?
Deelt u de mening dat zonder deze verplichting het BCT-systeem tegen lagere kosten
en al veel eerder geïmplementeerd had kunnen worden?
Vraag 5
Klopt de bewering in het bericht dat het BCT-systeem nog niet in de praktijk is getest?
Zo ja, waarom is dat niet gebeurd en welke stappen gaat u ondernemen als blijkt dat
de BCT niet functioneert? Zo nee, kunt u ingaan op de in het bericht genoemde kritiek
en de resultaten uit de test?
Vraag 6
Klopt het bericht dat u de inbouwperiode voor de BCT gaat verlengen?2 Zo ja, wat is de aanleiding om tot verlenging van de termijn over te gaan en welke
garanties kunt u geven dat de deadlines voor het installeren van de BCT en de subsidieaanvragen
nu wel haalbaar zijn?
Vraag 7
Klopt het dat er op dit moment nog maar twee BCT-leveranciers zijn op de markt? Zo
ja, verwacht u dat alle taxibedrijven en/of -centrales dit systeem op tijd kunnen
installeren, ook als de inbouwperiode zou worden verlengd zoals aangekondigd in de
media?
Vraag 8
Kunt u ook ingaan op de stelling van de woordvoerder van uw ministerie, volgens het
krantenbericht in de Telegraaf, dat het bij het ministerie niet bekend is dat de leveranciers
niet kunnen leveren?
Vraag 9
Kunt u ook reageren op de berichtgeving in Taxi Pro op 29 april 2014 over de reacties
van de BCT-leveranciers op de mogelijke verlenging van de inbouwperiode?3
Vraag 10
Herkent u ook het signaal dat de BCT technische problemen ondervindt en dat met name
de pincode voor veel problemen zorgt? Zo ja, heeft u dit met de taxibranche besproken?
Welke aanvullende maatregelen zijn er genomen? Bent u bereid om de pincodeverplichting
te laten vervallen en te werken met een online registratiesysteem?
Vraag 11
Hoe komt het dat ondanks diverse inspanningen tot verbetering van dit proces de deadline
voor het plaatsen van de BCT vanaf 2007 inmiddels al voor de achtste maal is uitgesteld?
Vraag 12
Zijn er andere alternatieven overwogen? Zo ja, welke, wanneer en om welke reden zijn
deze afgevallen? In welke mate wordt met de BCT de fraudegevoeligheid teruggedrongen
ten opzichte van bijvoorbeeld een online taxiterminal?
Vraag 13
Bent u bekend met het signaal dat ondernemers met een offline BCT kunnen werken en
dat daarmee de fraudegevoeligheid toeneemt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke aanvullende
maatregelen zijn/worden daartegen genomen?
Vraag 14
Kunt u aangeven welke kosten voor het Rijk en de sector gemoeid zijn met de invoering
van de BCT? Tot welke meerkosten leidt het voor de branche en welke subsidiegelden
dan wel andere gelden zijn er door het Rijk aan de ontwikkeling en implementatie van
de BCT besteed?
Vraag 15
Kan de BCT-problematiek meegenomen worden in de evaluatie van de taxiwetgeving dit
najaar en kan daarin ook de discussie over Uber en over rij- en rusttijden worden
meegenomen? Zo nee, waarom niet?