Vragen van het lid Smaling (SP) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over
grote weerstand tegen het gevoerde afvalbeleid voor de binnenvaart (ingezonden 4 februari
2014).
Vraag 1
Hoe verklaart u dat slechts 245 van de circa 10.000 schepen in de verdragsluitende
staten van het CDNI (Verdrag inzake de Verzameling, Afgifte en Inname van Afval in
de Rijn- en Binnenvaart), waarvan 6.000 in Nederland, een abonnement hebben afgesloten
voor het afgeven van afval langs rijksvaarwegen?
Vraag 2
Deelt u de mening dat het feit dat het merendeel van de binnenvaartschippers geen
huisvuilabonnement heeft afgesloten, aantoont dat er geen draagvlak is voor deze nationale
regeling?
Vraag 3
Wat is de reden dat een schipper tweemaal moet betalen voor het verwerken van huisvuil,
namelijk eenmaal bij de gemeente van inschrijving en nogmaals middels het aparte abonnement
voor de binnenvaart?
Vraag 4
Wanneer u uitgaat van het principe «de vervuiler betaalt», waarom betaalt dan iedereen
hetzelfde tarief, ongeacht het aantal dagen dat men in Nederland vaart, de grootte
van het schip of het aantal opvarenden?
Vraag 5
Wat is, in het kader van «de vervuiler betaalt», de omvang van de afvalstromen van
het binnenvaartbedrijfsleven en hoe hoog zijn de kosten voor inzameling en verwerking
hiervan, binnen het CDNI-verdrag?
Vraag 6
Klopt het dat de uitzonderingspositie van de binnenvaart gerechtvaardigd is door het
CDNI-verdrag? Zo ja, waarom is daarvan afgestapt? Zo nee, waarom is het verdrag tot
stand gekomen destijds?
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat u onlangs een brief heeft ontvangen ondertekend door Binnenvaart
Logistiek Nederland, Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, Centraal Bureau
voor de Rijn- en Binnenvaart, Algemeene Schippers Vereeniging, Federatie Oud Nederlandse
Vaartuigen en Nederlands Platform voor WaterRecreatie, waarin u verzocht wordt om
in overleg te gaan met binnenvaartorganisaties om tot een verdragbrede oplossing te
komen? Zo ja, op welke termijn denkt u dat dit gesprek plaats gaat vinden?
Vraag 8
Hoe gaat u om met het risico dat schippers geconfronteerd worden met een stapeling
van kosten als ook andere lidstaten een nationaal abonnement voor huisvuil invoeren?
Vraag 9
Hoe groot acht u de kans dat door het systeem met gesloten afvalcontainers de hoeveelheid
zwerfvuil fors zal toenemen, ook gezien het beperkt aantal abonnementen dat is afgesloten
om de afvalcontainers te kunnen openen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 10
Klopt het dat er nu al meer ongedierte bij de sluizen wordt waargenomen, omdat er
afval blijft slingeren dat de binnenvaartschipper niet meer kwijt kan? Kun u uw antwoord
toelichten?
Vraag 11
Hoe gaat u om met de situatie dat nu de pleziervaarders ook hun vuil niet meer kwijt
kunnen, omdat de afvalcontainers voorzien zijn van een slot? Moeten deze pleziervaarders
ook een abonnement afsluiten?
Vraag 12
Kunt u een overzicht geven van de plaatsen waar de grootste problemen zijn ontstaan
doordat de oorspronkelijke huisvuilbakken zijn verdwenen? Kunt u tevens een overzicht
geven van de vuilafhandeling op de verschillende plekken gedurende de afgelopen jaren?