Vragen van het lid Van Veldhoven (D66) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht «Tunnel levert ING miljoenen op» (ingezonden 6 september 2013).

Vraag 1

Wat is uw reactie op het bericht «Tunnel levert ING miljoenen op»?1

Vraag 2

Was een dergelijke winst voor het consortium onder leiding van ING te voorzien?

Vraag 3

Is in het contract aandacht gegeven aan een dergelijke mogelijke uitkomst? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4

Levert deze hogere kostenpost een extra noodzaak tot bezuinigingen op? Zo nee, waaruit worden de hogere kosten dan betaald?

Vraag 5

Bent u van mening dat het rendement reëel en wenselijk is?

Vraag 6

Wat is naar uw mening een redelijk rendement voor private investeerders in publieke werken?

Vraag 7

Is het waar dat het huidige contract in 2014 opnieuw besproken wordt? Bent u bereid in overleg te treden met het consortium over een aanpassing van de voorwaarden?

Vraag 8

Bent u, mede als vervolg op het kritische rapport van de Algemene Rekenkamer over DBFM-constructies2, bereid de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om advies te vragen over de optimale inrichting van afspraken over het rendement op publieke infrastructurele werken, aangezien zij daar toezicht op houdt? Zo nee, bent u bereid op andere wijze – bijvoorbeeld in het buitenland – advies in te winnen?

Vraag 9

Bent u bereid de Kamer van de ontwikkelingen op dit terrein op de hoogte te houden?


X Noot
1

FD, 20 augustus 2013

X Noot
2

Bij een Design, Build, Finance and Maintain-contract (DBFM) is de opdrachtnemer zowel verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van het project, als voor de financiering en het totale onderhoud. Bron: www.Rijkswaterstaat.nl

Naar boven