Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu over het tariefsysteem op het spoor (ingezonden 18 februari 2013).
Vraag 1
Kent u het bericht «Ruzie treinprijs naar kookpunt»?1
Vraag 2
Vindt u het als concessieverlener voor het hoofdrailnet acceptabel dat reizigers tussen
Lelystad en Zwolle, uitgaande van een jaartrajectkaart, zo’n 400 euro meer moeten
betalen dan reizigers op even lange trajecten elders in het land, terwijl het om reizen
binnen dezelfde vervoerconcessie gaat?
Vraag 3
Waarom is deze door u in het algemeen overleg Vervoerconcessie Hoofdrailnet d.d. 13 december
2012 genoemde «fout» in de tarieven op de Hanzelijn nog niet hersteld?2 Klopt het dat NS nog steeds achter de gekozen tarieven op de Hanzelijn staat? Bent
u bereid er bij NS op aan te dringen dat er alsnog een snelle oplossing komt, met
name voor de forenzen en scholieren op de Hanzelijn?
Vraag 4
Bent u er mee bekend dat er ook andere trajecten zijn waar in verband met het «kloppend»
maken van de tarieven op parallelle trajecten fors meer tariefeenheden worden gerekend
dan het feitelijke aantal kilometers, zoals tussen Breukelen en Woerden, waar 19 tariefeenheden
voor 12 kilometer worden gerekend, wat aanzienlijk hoger is dan tussen Haarlem en
Amsterdam Sloterdijk (15 tariefeenheden voor 14 km)?
Vraag 5
Bent u er mee bekend dat een treinkaartje Kampen-Zuid–Den Haag Centraal duurder is
dan een treinkaartje Zwolle–Den Haag Centraal, terwijl laatstgenoemde rit langer is
en zelfs langs Kampen-Zuid gaat?
Vraag 6
Bent u ermee bekend dat ook de reisplanner van NS zich geen raad weet met het ingewikkelde
systeem van tariefeenheden en met de volgende prijzen komt voor exact dezelfde treinreis
(enkele reis, vol tarief):
Groningen–Amsterdam Centraal, € 23,80;
Groningen–Amsterdam Centraal via Lelystad, € 30,40;
Groningen–Amsterdam Centraal via Dronten, € 32,50;
Groningen–Amsterdam Centraal via Kampen Zuid, € 33,40?
Vraag 7
Bent u er mee bekend dat de kaartautomaten van NS voor een treinkaartje Hengelo–Arnhem
de keuze geven tussen de route via Deventer en de kortere en goedkopere route via
de regionale spoorlijn Hengelo–Zutphen, maar dat dit niet gebeurt voor de langere
reis Enschede–Nijmegen over dezelfde corridor? Bent u ermee bekend dat reizigers op
dit traject, als ze dit niet weten, hierdoor moeten betalen voor de langere route
via Deventer en dus duurder uit zijn dan als ze een «via» kaartje zouden kopen? Waarom
rekent NS in dit soort situaties niet standaard het tarief volgens de kortste route?
Vraag 8
Bent u er mee bekend dat voor een treinreis tussen Naarden-Bussum en Almere Muziekwijk
evenveel tariefeenheden gelden als voor een reis tussen Almere Centrum en Bussum-Zuid?
Vraag 9
Bent u er mee bekend dat NS voor reizen tot acht tariefeenheden hetzelfde tarief rekent,
waardoor met name hele korte reizen van twee tariefeenheden zoals Haarlem-Overveen
en Amsterdam Muiderpoort-Amsterdam Amstel verhoudingsgewijs duur zijn?
Vraag 10
Deelt u op grond van alle genoemde voorbeelden de mening dat het huidige tariefsysteem,
dat gebaseerd is op de zogenoemde tariefeenhedenkaart van NS, niet eenduidig is, niet
transparant is en niet uit te leggen is aan reizigers? Deelt u de mening dat hierdoor
het spoorproduct voor groepen reizigers niet zo aantrekkelijk is als zou kunnen?
Vraag 11
Bent u nog steeds van mening dat u als concessieverlener geen voorwaarden moet stellen
aan de tariefstructuur van NS, zoals u stelde in reactie op de aangehouden motie-Dik-Faber3, die vraagt afspraken te maken over de introductie van een nieuw, eerlijk en voor
reizigers transparant tariefsysteem?
Vraag 12
Bent u alsnog bereid in de nieuwe vervoerconcessie voor het hoofdrailnet overeen te
komen dat er een tariefsysteem komt waarin de tarieven zijn gebaseerd op basis van
het aantal kilometers volgens de kortste route?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden De Boer en
Lodders (beiden VVD), ingezonden 13 februari 2013 (vraagnummer 2013Z02906).
X Noot
2Zie Kamerstuk 29 984, nr. 378 (Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 13 december 2012, inzake Vervoersconcessie
Hoofdrailnet)
X Noot
3Zie Kamerstuk 29 984, nr. 354 (Motie-Dik-Faber c.s. d.d. 20 december 2012 over een nieuw, eerlijk en voor reizigers
transparant tariefsysteem)