Vragen van het lid Hernandez (PVV) aan de minister van Defensie over het bericht dat
opnieuw een proefvaart van de nieuwe Frisc-rubberboten compleet is mislukt (ingezonden
20 april 2012).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Test nieuwe boot mariniers debacle»?1
Vraag 2
In hoeverre staat u nog steeds achter uw antwoord op eerdere vragen, waarin u de opmerkingen
van een Britse marineofficier ontkracht, die stelde dat de vaartuigen «ondeugdelijk»
en «levensgevaarlijk» zijn en dat zowel het ontwerp, de productie als de constructie
volledig ontoereikend zijn voor militaire doeleinden?2
Vraag 3
Kunt u nader toelichten wat er precies fout is gegaan tijdens deze (opnieuw) compleet
mislukte proefvaart op de Noordzee? Hoe kan het dat de stoelen en het windscherm compleet
afbreken tijdens het «dwarsgooien» bij hoge snelheid?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u het feit dat er nu al drie (bij ons bekende) testen zijn gedaan die
compleet zijn mislukt, achtereenvolgens de test op Curaçao, waarbij de neus van het
voertuig volledig is afgescheurd, de test nabij Den Helder waarbij de versterkte neus
compleet werd afgescheurd en er vele problemen ontstonden met het drijflichaam van
het vaartuig en nu de bovenstaande rampzalige proefvaart?
Vraag 5
Kunt u specifieker aangeven welke verbeteringen nodig zijn om deze vaartuigen met
de bijnaam «drijvende doodskisten» veilig en volledig operationeel te maken? Is de
mogelijkheid aanwezig dat er fundamentele fouten in het ontwerp en de constructie
van deze vaartuigen zitten en dat nieuwe verbeteringen ontoereikend zullen zijn? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 6
Was de Frisc-boot bij deze test op de Noordzee al inzetgereed? Zo nee, in welke status
bevond deze boot zich? Klopt het dat het vaartuig bij de eerdere mislukte test nabij
Den Helder geen prototype was, zoals u eerder aangaf in antwoorden, maar dat deze
boot de eerste in productie was en al werd geacht gereed te zijn voor operationele
inzet?
Vraag 7
Is het waar dat Defensie Materieel Organisatie (DMO) en de Britse leverancier Marine
Specialised Technology Ltd (MST) overeen zijn gekomen om bepaalde militaire specificaties
te veranderen voor de vaartuigen om zodoende kosten te besparen, bijvoorbeeld het
vervangen van de stoelen (military seats) door leisure seats en het vervangen van
militaire navigatie- en communicatiesystemen door navigatie- en communicatiesystemen
die doorgaans bij plezierboten worden gebruikt?
Vraag 8
Is het ook waar dat civiele navigatie- en communicatiesystemen niet door de testfase
zijn gekomen en geen interoperabiliteit hebben met andere militair/maritieme systemen
van Defensie? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
In hoeverre hebben de vervangende leisure seats een desastreus effect op de ruggen
van mariniers als zij op een ruige zee in hun Frisc-boten zitten? Heeft het afbreken
van de stoelen bij de laatste proefvaart te maken met de vervanging van de military
seats door de leisure seats?
Vraag 10
Kunt u aangeven hoeveel van de prototypen Frisc-vaartuigen met positief resultaat
de testfase hebben afgelegd? Zijn alle essentiële functies van de vaartuigen in het
testprogramma grondig en met positief resultaat getest? Klopt het dat Defensie vaartuigen
in ontvangst heeft genomen zonder dat zij het testprogramma hebben afgerond?
Vraag 11
Kunt u aangeven welke verwervingscriteria Defensie heeft gehanteerd in 2008? Klopt
het dat er toentertijd gekozen is voor de Britse leverancier MST in plaats van twee
Nederlandse aanbieders TP Marine en Madera Ribs? Zo ja, waarom?
Vraag 12
Tegen welke specifieke voorwaarden kan Defensie het contract met de leverancier opzeggen
en de gemaakte kosten wegens wanprestatie terugvorderen?
Vraag 13
Bent u bereid om dit project (tijdelijk) stil te leggen en een groot onderzoek te
starten naar deze Frisc-boten voordat er verdere ongelukken gebeuren en de veiligheid
van militairen in gevaar komt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Kunt u bovenstaande vragen afzonderlijk beantwoorden?
X Noot
1Telegraaf, zaterdag 14 april, pagina 7.
X Noot
2Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2011–2012, nr. 563.