Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de ministers van Infrastructuur en Milieu
en van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie over de veiling van GSM-frequenties
en de mogelijke interferentie met GSM-rail (ingezonden 12 april 2012).
Vraag 1
Kent u het bericht van Agentschap Telecom d.d. 4 april 2012 «Publicatie Vergunningen
frequentieveiling» waaronder ook de vergunningen voor de nieuw te veilen frequenties
vallen?1
Vraag 2
Kunt u aangeven of er in het huidige gebruik van publieke mobiele netwerken sprake
is van interferentie van publieke mobiele netwerken met GSM-Rail frequenties die gebruikt
worden voor onder meer een veilige afhandeling van het treinverkeer en de reisinformatie
op stations?
Vraag 3
Hoe vaak heeft in 2011 het treinverkeer hinder ondervonden van interferentie tussen
publieke mobiele netwerken en GSM-R? Hoeveel vertragingsminuten heeft interferentie
in 2011 veroorzaakt? Bent u hierover door betrokkenen geïnformeerd?
Vraag 4
Kunt u aangeven op welke wijze u deze interferentieproblemen oplost? Is die oplossing
naar tevredenheid van betrokken partijen?
Vraag 5
Kent u de metingen van de «International Union of Railways» (UIC)2 naar en uitspraken van de «Community of European Railway and Infrastructure Companies»
(CER) over interferentie tussen publieke mobiele netwerken en GSM-R, waarin wordt
gewezen op de risico’s van interferentie voor onder meer de veiligheid van treinverkeer,
de betrouwbaarheid van reisinformatie en alarmzuilen op perrons?
Vraag 6
Is het waar dat in de nieuw te veilen frequenties voor publieke mobiele netwerken
geen voorwaarden worden opgenomen om een hogere mate van interferentie met GSM-R,
zoals wordt voorspeld in de IUC metingen, te voorkomen? Zo ja, kunt u uitleggen waarom
u daar niet voor heeft gekozen?
Vraag 7
Is het waar dat vervoerders uit de spoorsector zich ernstig zorgen maken over een
toename van interferentie en de kosten die dat voor hen met zich mee zal brengen?
Hoe bent u omgegaan met deze zorgen?
Vraag 8
Hebben vervoerders of de spoorbeheerder concrete oplossingen aangedragen om interferentie
tegen te gaan? Wat vindt u van die oplossingen?
Vraag 9
Is het waar dat de kosten voor het aanbrengen van filters in treinen volledig voor
rekening van de vervoerders zal komen? Kunt u een indicatie van die kosten geven en
aangeven waarom de vervoerders zelf moeten opdraaien voor die kosten? Klopt het dat
met deze filters het back-up systeem van de machinist (gebaseerd op normale mobiele
frequenties) wordt verstoord? Zijn er verder nog kosten gemoeid met het voorkomen
van interferentie? Zo ja, kunt u deze toelichten en aangeven voor wiens rekening deze
komen?
Vraag 10
Zijn er, los van interferentie, locaties waar sprake is van onvoldoende dekking of
signaalsterkte van GSM-R? Zo ja, hoeveel hinder ondervindt het treinverkeer hiervan
en welke maatregelen neemt ProRail om deze problemen op te lossen?
Vraag 11
Welke mogelijkheden zijn er om de vergunningsvoorwaarden van de frequentieveiling
zodanig aan te passen dat een stijging van interferentie met GSM-R kan worden voorkomen?
Kunt u de Kamer toezeggen alsnog en uiterlijk 15 april 2012 voldoende rekening te
houden met GSM-R in de vergunningvoorwaarden van de nieuwe frequenties?
Vraag 12
Bent u bereid geen onomkeerbare stappen te zetten, zodat dit probleem alsnog kan worden
opgelost, voordat de nieuwe frequenties in gebruik worden genomen dan wel tot dat
de Kamer in een debat met u tot een besluit heeft kunnen komen?
Vraag 13
Deelt u de mening dat op geen enkele wijze de veiligheid van het treinverkeer negatief
beïnvloed mag worden en dat de veiligheid op het spoor belangrijker is dan een maximale
opbrengst van een frequentieveiling? Hoe gaat u de veiligheid van treinreizigers en
omwonenden met de nieuwe frequenties waarborgen?
Vraag 14
Bent u bereid deze vragen vóór 16 april te beantwoorden, aangezien op die datum de
veiling van de nieuwe frequenties start?
X Noot
2CER – UIC position paper «interference into GSM-R due to new mobile communication
Technologies» February 2011.