Vragen van het lid Kuiken (PvdA) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de juistheid van de verkeersveiligheidscijfers (ingezonden 12 april 2012).

Vraag 1

Bent u bekend met de applicatie van VIA over de verkeersveiligheid en de informatie die deze applicatie verschaft?1

Vraag 2

In hoeverre onderschrijft u de kwaliteit van deze statistieken?

Vraag 3

Kunt u de verschillen tussen de statistieken van VIA en de statistieken die het ministerie hanteert verklaren? Kunt u hier een toelichting op geven?

Vraag 4

Kunt u onderstaande conclusies van VIA2 toelichten, vergelijken met uw eigen data en vanuit uw ambities voor een veiliger verkeer nader beschouwen?

  • 43% van de gemeenten scoort onveilig, waarvan 20% ruim boven het gemiddelde scoort

  • 60% van de gemeenten laat een stijgende trend (over de periode 2007–2009) zien in het aantal verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden)

  • 76% van de gemeenten voldeed in 2009 nog niet aan de verkeersveiligheidsdoelstelling voor 2020

  • onder verkeersslachtoffers scoren vooral fietsers en ouderen (65+) slecht in de statistieken

  • op 28% (18 622 kilometer, gemeten per rijrichting) van de hoofdwegen wordt te hard gereden

  • vooral de 30 en 50 km/uur-wegen, met een totaal aandeel van 14%, springen eruit

  • de gemiddelde snelheid op de 50 km/uur-wegen ligt op 55 km/u (10% overschrijding)

  • de gemiddelde snelheid op de 30 km/uur-wegen ligt op 36 km/u (20% overschrijding)

  • 50% van de gemeenten scoort onveilig als het gaat om het aandeel verkeersslachtoffers op hoofdwegen waar te hard wordt gereden door het autoverkeer

  • 52% van de meldingen over verkeersveiligheid gaan over de weginrichting; 48% van de meldingen betreffen het verkeersgedrag

Vraag 5

Deelt u de mening dat de verkeersveiligheid minder groot is dan jarenlang werd gedacht? Kunt u hier een toelichting op geven?

Naar boven