Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Milieu
over de interoperabiliteit op het grenstraject Arnhem-Emmerich (ingezonden 6 februari
2012).
Vraag 1
Kent u het bericht «Geen treinen meer naar Emmerich»?1
Vraag 2
Herinnert u zich uw antwoord op vraag 23 van de lijst van vragen over de Nationale
Markt en Capaciteitsanalyses over het spanningseiland Zevenaar?2
Vraag 3
Bent u op de hoogte van de brief van Gedeputeerde Staten van Gelderland d.d. 11 januari
aan u en de gezamenlijke brief van NS Hispeed en DB Fernverker AG d.d. 19/20 december
2011 aan ProRail over dit onderwerp?
Vraag 4
Kunt u het verslag van het overleg dat onlangs heeft plaatsgevonden over dit onderwerp
tussen ProRail, NS Hispeed, de provincie Gelderland en uzelf naar de Kamer sturen?
Vraag 5
Wat zijn de begrote kosten voor het verschuiven van het spanningseiland Zevenaar?
Vraag 6
Onderschrijft u de observatie dat met de voorgestelde aanpak van ProRail het spanningseiland
voor goederenvervoer weliswaar wordt opgeheven, maar dat er een nieuw spanningseiland
voor het personenvervoer ontstaat? Deelt u de conclusie dat hiermee nieuwe drempels
worden opgeworpen voor het grensoverschrijdend personenvervoer? Hoe beoordeelt u dit
vanuit de effectiviteit van bestede middelen, EU- en nationaal spoorbeleid en het
Verdrag van Warnemuende?
Vraag 7
Klopt het dat de betrokken rechthebbende, NS Hispeed, de voorgenomen maatregel onacceptabel
vindt omdat zij ook bij de treinen van NS Hispeed diverse technische en exploitatieve
problemen bij de voorgenomen aanpassing van het spanningseiland voorziet, ondanks
het feit dat deze treinen wel zijn voorzien van 25 kV?
Vraag 8
Klopt het dat ProRail de provincie Gelderland formeel niet als gerechtigde wil erkennen
omdat zij geen vervoerder noch belanghebbende zijn? Hoe verhoudt zich dit tot artikel
17 lid 3 en met name artikel 57 sub b, waarin concessieverleners ten behoeve van openbaar
vervoer per trein expliciet als gerechtigde worden aangemerkt? Hoe beoordeelt u dit?
Bent u bereid om ProRail in deze tot de orde te roepen?
Vraag 9
Is het waar dat er reeds een «letter of intent» tussen de netbeheerders ProRail en
DB Netz over de technische aanpak is ondertekend, terwijl op dat moment noch de gerechtigde(n)
conform artikel 17 lid 3 Spoorwegwet om hun zienswijze is gevraagd, noch door u, conform
genoemd artikel, vooraf een formeel instemmingbesluit is genomen? Hoe beoordeelt u
deze gang van zaken? Deelt u de conclusie dat deze handelswijze op gespannen voet
staat met de Spoorwegwet? Deelt u tevens de conclusie dat de «letter-of-intent» geen
wettelijke grondslag heeft en slechts gezien kan worden als een informeel technisch
voornemen?
Vraag 10
Hoe is aan Duitse zijde de aldaar geldende wettelijke procedure tot nu toe verlopen?
Heeft u hierover contact gehad met uw Duitse ambtsgenoot? Deelt u de zienswijze dat
een besluit over de technische inrichting van een grensbaanvak alleen door u en uw
ambtgenoot genomen kan worden en dat dit besluit in lijn dient te zijn met van toepassing
zijnd Europeees en nationaal beleid en bilaterale verdragen?
Vraag 11
Kunt u verklaren waarom door de netbeheerders niet is gekozen voor het voorstel om
het Duitse systeem door te trekken tot de afsplitsing van de Betuwelijn bij Zevenaar
zodat er zowel voor goederenvervoerders als voor personenvervoerders geen spanningseiland
meer is?
Vraag 12
Herinnert u zich de treinbotsingen bij Barendrecht en Zevenaar-Oost? Onderschijft
u de noodzaak om zo spoedig mogelijk over te gaan tot de aanleg van ERTMS tussen Zevenaar-Oost
en de staatsgrens, en dat vertraging daarvan hoogst ongewenst is, zeker nu het goederenverkeer
over de Betuweroute verder groeit en daarmee de risico’s bij Zevenaar-Oost verder
toenemen?
Vraag 13
Gaat u op korte termijn alsnog een formeel besluit nemen conform artikel 17 lid 3?
Bent u bereid om daarbij de bezwaren van betrokken gerechtigden mee te nemen en rekening
te houden met vigerend beleid? Bent u bereid om in samenspraak met uw Duitse ambtsgenoot
de beide spoorbeheerders te gelasten om hun voorstel aan te passen, en indien nodig
het project op te splitsen in een apart ERTMS-project voor de korte termijn en de
problematische spanningsaanpassing vooralsnog op te schorten? Zo nee, waarom niet?