Vragen van de leden Van Gent (GroenLinks) Slob (ChristenUnie), Koolmees (D66), Bashir (SP) en Aptroot (VVD) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over problemen met de Hogesnelheidslijn (HSL) richting Breda (ingezonden 11 oktober 2010).

Vraag 1

Wat is uw mening over het bericht «Aansluiting HSL weer later»?1

Vraag 2

Is het waar dat de eerste HSL trein niet, zoals gepland, op 13 december 2010 kan gaan rijden vanaf station Breda, maar pas in de loop van 2011? Zo ja, op welk moment in 2011 verwacht u dat de HSL wel kan gaan rijden vanaf Breda?

Vraag 3

Kunt u aangeven welke (technische) complicaties er precies toe leiden dat de HSL-treinen voorlopig kennelijk niet naar Breda kunnen rijden?

Vraag 4

Hoe is het mogelijk dat er nu pas duidelijk wordt dat er problemen zijn met het verschil in elektrische spanning, terwijl bij Amsterdam de HSL ook over regulier spoor rijdt?

Vraag 5

Welke partijen zijn er betrokken bij en wie is er verantwoordelijk voor de gerezen problemen, welke financiële gevolgen heeft het uitstel en waar komen deze kosten terecht?

Vraag 6

Waarom heeft u in de Voortgangsrapportage 27 HSL2 niet veel duidelijker en uitgebreider melding gemaakt van de gerezen problemen, de consequenties en de aanpak van de oplossing?

Vraag 7

Bevindt de verbouwing van station Breda zich in een dusdanig stadium dat de HSL-treinen hier kunnen stoppen? Wanneer is deze verbouwing voltooid?


XNoot
1

BNdeStem.nl, «Aansluiting Breda HSL weer later», 5 oktober.

XNoot
2

Kamerstuk, 22 026, nr. 323.

Naar boven